Informasjon

Bedre styrke - enklere liv

Styrketrening hjelper ikke bare eldre mennesker til å bli sterkere, men gjør også daglige gjøremål mer overkommelig, viser en ny Cochrane-studie.

[imported]

Hopp til innhold

Det har vel aldri vært særlig stor tvil om at trening er bra. Uansett alder og fysiske forutsetninger. At treningslysten kanskje synker noe med årene, er heller ikke vanskelig å forestille seg.

Cochrane er en internasjonal organisasjon som evaluerer medisinsk forskning. En ny studie har undersøkt styrketreningens betydning for eldre mennesker. Og ikke uventet er konklusjonen krystallklar: Kom i gang og tren.

Siden muskelstyrken blir mindre med årene, vil dette føre til at det blir både tyngre og vanskeligere å utføre daglige aktiviteter. Men med trening er det fullt mulig å gjøre livet langt enklere for seg selv.

Les også: Styrketrening for eldre

God effekt av treningen

Cochrane-studien har sett på hvordan styrketrening med gradvis økt belastning hjelper eldre i det daglige livet.

Denne type trening kan utføres ved hjelp av frie vekter, styrkeapparater eller elastiske bånd, og nøkkelen til treningen er at motstanden hele tiden skal være i samsvar med personens progresjon.

Den styrken som et menneske godt oppi årene oppnår ved å trene slik, kan gi den styrke som trengs til å gjøre nødvendige aktiviteter som å gå trapper og å gjøre husarbeid.

Ifølge The American College of Sports Medicine viser flere studier at med et godt treningsprogram, har eldre mennesker minst like god styrkeøkning som yngre.

Les også: Enkelt treningsprogram for eldre

Utgjør stor forskjell

Lederen av Cochrane-studien, Chiung-ju Liu ved Department of Occupational Therapy, Indiana University, sier at eldre har stor nytte av trening. - Gamle mennesker ser ut til å dra nytte av slik type trening også i en alder av 80 år. I tillegg til styrketrening, vil de også dra nytte av kondisjonstrening, sier Liu i en nyhetsmelding fra The Cochrane Library. Forskeren sier at det å ha styrke nok til å gjøre slike ting som å bære varene hjem fra butikken, kan utgjøre stor forskjell i hverdagen.

I Cochrane-studien er 121 forskningsrapporter gått etter i sømmene. Dette involverer 6 700 personer over 60 år som trener to eller tre ganger i uka.

Les også. Aktive eldre lever lengre

Treningen hadde stor innvirkning på disse menneskene og førte til:

  • Moderat til stor forbedring i å gjøre enkle aktiviteter som å komme seg opp av en stol eller gå trapper.

  • En liten bedring i å gjøre daglige aktiviteter som å bade eller tilberede et måltid.

  • Stor økning i muskelstyrke.

Langtidseffekten var i de fleste undersøkelsene ikke studert, og Cochrane-forskerne kan derfor ikke si noe om hvor lenge treningseffekten varer.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Liu CJ, Latham NK. Progressive resistance strength training for improving physical function in older adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2009, Issue 3. Art. No.: CD002759. DOI: 10.1002/14651858.CD002759.pub2. DOI