Informasjon

Behandling av migrene

Behandling av migrene kan gjøres på ulike måter. Hva som passer best for deg, avhenger blant annet av hvor ofte du har anfall, og når du får dem.

Temaside om Korona

Den viktigste innsatsen gjør du selv ved å unngå de tingene som utløser migrene hos nettopp deg. Dersom du likevel får anfall, finnes det flere medisiner som reduserer de verste plagene (anfallsmedisiner).

Hvis du har hyppige og plagsomme anfall, kan det også være aktuelt med forebyggende medisiner.

Animasjon av migrene

Egenbehandling

Migrene-anfallene er svært smertefulle, og mange er bekymret for at tilstanden skyldes en alvorlig underliggende sykdom. God informasjon om årsakene og mulighetene for behandling kan ha en positiv effekt.

Det er også viktig å identifisere og redusere mulige disponerende faktorer som for eksempel stress, depresjon og angst. 

Utløsende faktorer kan være dårlig søvnmønster, uregelmessig matinntak og inntak av mat/drikke som fremprovoserer hodepine, for eksempel rødvin og visse oster. Å oppdage og eliminere disse faktorene kan gi bedring.

Fysisk trening og avslapningsøvelser kan ha effekt. Akupunktur kan lindre hos noen, men det mangler vitenskapelig dokumentasjon. 

Å unngå triggere

Mange opplever at bestemte faktorer eller situasjoner kan utløse migreneanfallene hos dem. Slike forhold kalles triggere. En viktig forebyggende behandling er å unngå slike triggere.

Man kjenner til en rekke ulike triggere, og betydningen av disse varierer fra person til person. Det anbefales å føre en såkalt migrene-dagbok. I denne skriver du opp dato og varighet ved hvert migreneanfall, og hva du gjorde og spiste i timene før hodepinen oppstod. På denne måten kan du finne dine personlige triggere. 

Enkelte matvarer er vanlige triggere. Det gjelder spesielt sjokolade, sitrusfrukter, ost, rødvin og andre typer alkohol. Noen synes de reagerer på gjærbakst, kaffe og nøtter. Enkelte tilsetningsstoffer, for eksempel søtningsstoffet aspartam, og konserveringsmidler, kan fremprovosere anfall hos enkelte.

Noen legemidler kan forverre eller utløse migrene. Dette gjelder blant annet enkelte hjertemedisiner, p-piller og østrogener. Høyt forbruk av smertestillende medisiner kan også forverre problemet.

Hormonsvingninger påvirker migrene, og tilstanden bedres ofte under svangerskap. Mange kvinner er spesielt plaget i forbindelse med menstruasjon. 

En rekke livsstilsforhold kan også utløse migrene. Vanlige eksempler er sult, søvnmangel, stress eller hvile etter stress, sterke sanseinntrykk, kraftige lukter og aktiv eller passiv røyking. På den andre siden vil regelmessige måltider, rikelig med søvn og lavt stressnivå, redusere migreneplagene hos mange.

Dersom du likevel får anfall

De fleste føler seg bedre dersom de får hvile i et mørkt, stille og svalt rom under anfallet. Det kan være behagelig med kalde omslag på pannen.

Smertestillende medisiner hjelper ofte, og noen ganger kan det være nødvendig med spesielle migrenemedisiner.

Neste side