Informasjon

Supraventrikulær takykardi (SVT), hurtig forkammerrytme

Temaside om Korona

Egenbehandling ved anfall

I de fleste tilfeller er den hurtige hjerterytmen ufarlig, og anfallet går over av seg selv uten behandling. Noen former for hurtig hjerterytme kan imidlertid være skadelige og kreve behandling.

Noen ganger er anfallene plagsomme og langvarige. Hvis legen din har konstatert at det dreier seg om en ufarlig rytmeforstyrrelse, finnes det enkle tiltak du selv kan forsøke for å stanse anfallet.

En enkel, rask og trygg måte å kupere slike anfall på, er ved å utføre en såkalt Valsalva manøver. Det innebærer at du setter deg halvt tilbakelent og presser ut buken i ca. 15 sekunder (du trykker som om du blåser opp en hard ballong). Straks du er ferdig, legger du deg ned på ryggen, hever bena og lar dem hvile på et armlene eller liknende slik at bena danner en vinkel på ca. 45 grader i hoften. Ikke alle lykkes med å kupere anfallet på denne måten, men ca. halvparten opplever at anfallet går over i løpet av ett minutt.

Andre tiltak du kan prøve er:

  • Hold pusten i noen sekunder
  • Eventuelt framkall brekningsfornemmelse ved å stikke en finger i halsen

Dersom disse tiltakene ikke fører frem, kan du prøve å legge deg ned og slappe av og trekke pusten dypt og sakte noen ganger. Dette kan være nok til at hjertet bremser opp. Dersom symptomene vedvarer og er sjenerende, bør du transporteres til et sykehus. Også hyppige og kortvarige anfall bør vurderes av lege.

Enkle livsstilsråd

Enkle tilpasninger i dagliglivet kan også være fornuftig med tanke på å oppnå kontroll over situasjonen:

  • Lær deg å telle pulsslagene dine, samt å kontrollere om pulsen er jevn. Normalt er pulsen regelmessig og slår med 50-100 slag i minuttet
  • Mosjoner regelmessig. Det å være i god fysisk form gjør hjertet ditt sterkere og sørger blant annet for at du får et lavere blodtrykk og roligere hjerterytme
  • Lær deg mestringsteknikker for å senke stressnivået ditt. Teknikker som meditasjon og biofeedback kan være gunstig, men det å lære seg å slappe av i musklene og å puste dypt og rolig er ofte nok
  • Dersom du lider av andre sykdommer eller tilstander, bør du forsøke å oppnå best mulig kontroll over disse gjennom å følge legens råd
  • Stump røyken!
  • Unngå narkotiske stoffer og ulovlige legemiddel, de fleste av disse stimulerer hjertet ditt
  • Dersom du er overvektig, bør du tilstrebe å gå ned i vekt. Overvekt presser hjertet ditt til å jobbe hardere
  • Prøv å holde et sunt kosthold med lite sukker, mettet fett, kolesterol og salt
  • Reduser alkoholforbruket dersom det er for høyt. Inntak av mer enn to glass vin eller tilsvarende bør kun skje unntaksvis
  • Be legen din kontrollere at ingen av dine medisiner påvirker hjerterytmen din, dette gjelder også ikke reseptbelagte medisiner og naturmedisin
Forrige side Neste side