Informasjon

Egenbehandling av høyt blodtrykk

Temaside om Korona

Kosthold

Et sunt kosthold er viktig for alle og spesielt viktig hvis du har høyt blodtrykk. Gjennom kosten regulerer vi næringsinntaket, og vi får i oss livsviktige vitaminer og mineraler.

Enkelte matvarer, slike som frukt og grønnsaker, er svært gunstige for helsen og beskytter mot hjerte- og karsykdom. Det samme gjelder fisk. På den andre siden vet vi at fett, kjøtt og meieriprodukter kan øke risikoen for slike sykdommer.

I tillegg til de generelle rådene for et sunt kosthold bør personer med høyt blodtrykk redusere saltinntaket. Det gjennomsnittlige saltinntaket i Norge er anslått til omtrent 10 gram per dag hos menn og noe lavere hos kvinner. Dette er omtrent dobbelt så høyt som anbefalt inntak, som er maksimalt 5 gram salt per dag. Norske helsemyndigheter har laget en egen strategiplan for å redusere saltinntaket i befolkningen.

Næringsinntaket er også med på å regulere vekten. Dersom vi inntar mer næringsstoffer enn vi har bruk for, blir dette overskuddet lagret som fett.

Kostholdet skal altså være variert og sammensatt og inneholde mye frukt, grønnsaker og fisk. Fettmengden bør reduseres, og du bør spise mindre kjøtt og meieriprodukter. Mer informasjon om riktig kosthold finner du her (kostholdsråd).

Forrige side Neste side