Informasjon

Livsstilsendringer ved høyt blodtrykk

Når du er hos legen

Legen din bør – sammen med deg – legge en plan for hvordan du kan spise sunnere og bli mer fysisk aktiv.

For at legen din skal kunne gi deg råd om gunstige endringer for deg, må hun eller han først få vite litt om hva du nå spiser og hvor mye du rører på deg. Du, legen din eller begge to sammen kan fylle ut et kost- og aktivitetskjema som legen har hos seg.

Grønn resept fylles deretter ut av legen. På den skriver legen ned hva dere blir enige om. Størst effekt får du ved å gjøre litt endringer i både aktivitet og kostvaner, men du kan også velge å bare forandre litt på en av dem til å begynne med.

Tenk gjerne på resepten som en kontrakt mellom legen din og deg om hva du skal ha oppnådd til neste konsultasjon. Husk at du best vet hva som er realistisk å få til.

Du kan stille krav til helsepersonell: Bli enig med legen om hva som er hans eller hennes ansvar å følge opp.

Dette bør legen din kontrollere når dere møtes:

Har det skjedd endringer i kostholdet ditt, i så fall hvilke? Hvor mye økning i aktivitetsnivået har du oppnådd? Hva er vekten din og/eller midjemålet nå sammenliknet med forrige konsultasjon? Hva er blodtrykket ditt nå?

En riktig målsetting for mange med høyt blodtrykk i kombinasjon med overvekt bør være en vektreduksjon på 4-5 kg etter tre måneder.

Ofte er tiden du har til rådighet hos legen kort. Det kan være lurt å forberede deg før konsultasjonen. Skriv gjerne ned spørsmål på forhånd.

Forrige side Neste side