Informasjon

Livsstilsendringer ved høyt blodtrykk

Aktivitet er beste medisin

Mosjon

Omlegging av kostholdet bør komme sammen med økt fysisk aktivitet. Trening gjør det blant annet lettere for kroppen din å regulere hvor mye du spiser i forhold til hva du faktisk trenger.

Fysisk aktivitet er god medisin mot lett forhøyet blodtrykk. Den reduserer risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer og slag. Personer som har svært høyt blodtrykk bør derimot være forsiktige med å begynne å trene uten å ha snakket med legen sin om dette på forhånd. Dette gjelder særlig om du tidligere har vært lite fysisk aktiv.

I tillegg til at treningen kan forebygge mange sykdommer, kan det at du rører mer på deg også gjøre at du går ned i vekt. Dette kan igjen bidra til at blodtrykket ditt synker.

Mila over dørstokken kan være tung. Men husk at du trenger ikke å legge deg i hardtrening! Det er fint om du kan få opp pulsen og bli litt svett, men det er små aktiviteter i hverdagen som er viktigst. For personer som er lite fysisk aktive, vil selv en beskjeden økning i aktivitetsnivået i hverdagen gi en betydelig helsegevinst. En halvtime gange eller annen moderat aktivitet hver dag er det som skal til. Alle nye aktiviteter bør starte rolig og øke etter hvert.

Ønsker du å drive hard fysisk trening, bør du først snakke med legen din om det. Lytt til kroppen din. La den bestemme intensitet og varighet av aktiviteten. Hvis du blir helt utslitt, har du tatt i for hardt. Etter hvert som du kommer i form, orker du mer. Du blir sterkere og sterkere! Skal du drive med styrektrening, bør du lese vår artikkel om det.

Trening kan også redusere stress, som er en viktig årsak til at mange får høyt blodtrykk. Når du trener, kommer du deg vekk fra det som stresser deg. Du får tid til å tenke. Den økte blodgjennomstrømningen du får i kroppen ved hjelp av trening kan løse opp muskelknuter og ta bort smerter fra stressfylte nakker og skuldre.

Rør på deg

I et samfunn hvor mange av oss har liten tid, kan det å gå eller sykle til jobben være en spesielt effektiv måte å få plass til daglig fysisk aktivitet. Synes du det er tungt å komme deg ut av døra etter at du kommer hjem fra jobben, kan det å gå av buss, trikk eller tog en eller flere holdeplasser før du pleier være en måte å øke den daglige aktiviteten. Og om du går til butikken, kan du gjerne ta en liten ekstra runde mens du allerede er ute. Også det å velge parkeringsplass lenger unna dit man skal, er med på å gjøre dagen mer aktiv.

Bruk de aktivitetsmulighetene som byr seg. Bruk trapper i stedet for heis, lek med barn eller barnebarn, gjør husarbeid, gå turen bort til kollegaen i stedet for å sende en e-post, reis deg opp for å stille på radio og tv.

Minst 30 minutter hver dag

Du bør være fysisk aktiv til sammen minst 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan gjerne deles opp i bolker på 10-15 minutter. Aktiviteten bør være lett til litt anstrengende.

Husk på at all aktivitet bør starte rolig, og eventuelt øke i intensitet etter hvert. Ønsker du å drive hard fysisk trening, bør du først snakke med legen din.

Gjør hverdagen mer aktiv

Hvis du er lite aktiv fra før, kan bare små endringer gi store helsegevinster. Her er noen råd om aktiviteter i hverdagen:

  • Gå eller sykle i stedet for å bruke bil
  • Ta trappen i stedet for heisen
  • Må du ta et transportmiddel fra jobben, gå en eller to holdeplasser før du hopper på bussen
  • Gå eller sykle til butikken i stedet for å bruke bil
  • Snømåking er styrketrening
  • Hagearbeid gir god mosjon
  • Husarbeid og bilvask gir også god mosjon
  • Barn og barnebarn er spreke treningskamerater. Aking, ballspill, en tur på ski, skøyter eller i svømmebassenget er flott trim
  • Er du glad i hunder, skaff deg en turkamerat som må ha mosjon hver dag

Legger du lista litt høyere og ønsker å trene mer systematisk, er det kanskje en mulighet for deg å komme i gang med å gå eller sykle til og fra jobben. Dette er en fin måte å bli mer aktiv. Begynn med å gjøre det for eksempel mandag, onsdag og fredag, og øk eventuelt til alle fem arbeidsdagene. Du vil garantert merke resultatene.

Trivsel er viktig

Det er viktig at du finner aktiviteter DU trives med. Hvis du er usikker på hva du liker, kan det være nyttig å prøve ulike ting. Det kan ta litt tid å få den positive opplevelsen og gleden ved nye og uvante aktiviteter, gi deg selv denne tiden. Hvis du er glad i å svømme, så gjør det. Hvis du heller liker å gå tur, så gjør i stedet det. Ønsker du å være med på organiserte aktiviteter, så undersøk hva som finnes av tilbud der du bor eller jobber.

Kjenner du noen som er med i idrettslag eller gjør noe annet i privat regi, så spør dem. Mange liker best å røre på seg sammen med andre. Ikke nøl med å kontakte naboen eller kollegaen, venner eller venninner. De aller fleste vil sette pris på at du spør.

Forrige side Neste side