Informasjon

Rehabilitering etter hjerteinfarkt

Hjerterehabiliteringen starter mens du er på sykehuset og er avhengig av alvorlighetsgraden av hjerteinfarktet. Opplegget fortsetter i uker til måneder etter at du har kommet hjem.

Forebyggende tiltak

Forebygging av nytt hjerteinfarkt foregår ved å forsøke å påvirke kjente risikofaktorer. Disse risikofaktorene er nært knyttet til hverandre. Enhver av oss kan ha en eller flere risikofaktorer. Ved å positivt påvirke en eller flere risikofaktorer kan man i betydelig grad bremse sykdomsutviklingen og redusere faren for nye hjerteinfarkt.

For røykere: Slutt med røyk

Dette er den viktigste av alle livsstilsendringene. Også passiv røyking og sigarrøyking øker risiko for hjerteinfarkt. Bruk av tyggetobakk eller snus anbefales heller ikke. For noen er dette vanskelig. Be eventuelt fastlegen din om hjelp til å slutte.

Hold kolesterolnivået lavt

Etter et hjerteinfarkt anbefales alle å bruke kolesterolsenkende medisin (statin). Det er et mål å holde LDL-kolesterol under 2,0-2,5  mmol/L. Best effekt oppnås om kostholdet også følger de nasjonale anbefalingene. Det er vist at å senke kolesterolet bremser utviklingen av koronarsykdommen og minsker risikoen for nye hjerteinfarkt. Ved å senke kolesterolnivået minsker avleiringen av kolesterol på innsiden av arteriene (pulsårene) dine.

Sunt kosthold

Unngå å spise store mengder karbohydrater, fett og kolesterol fordi dette påskynder åreforkalkningen og tilstoppingen av koronararteriene. Et sunt kosthold er godt ikke bare for dem med høyt kolesterol, men for alle. Det hjelper til å kontrollere kolesterolnivået og vekten.

Begrens mengden med "fast-food". Det meste av denne maten har høyt fettinnhold.

Øk din fysiske aktivitet

Fysisk aktivitet hjelper til å senke blodtrykket, øke mengden av det "gode" kolesterolet (HDL-kolesterol) og holde vekten. Start langsomt om du må, men forsøk å nå målet om minst 30 minutters utholdenhetstrening 3-5 ganger i uken. Slike aktiviteter inkluderer å gå, svømme, sykle eller drive med aerobics. Så godt som alle kan delta i en eller annen form for fysisk aktivitet. Før du starter med treningsprogrammet, bør du diskutere opplegget med legen eller andre ansvarlige.

Vektreduksjon

Overvekt øker belastningen på hjertet og blodårene. Et kosthold rikt på fiber og lavt på fett, og regelmessig mosjon, kan hjelpe deg å gå ned i vekt og holde vekta. Unngå utradisjonelle slankeopplegg og lite seriøse slankekurer, de gir sjelden noen varig effekt.

Moderer alkoholforbruket

Drikk moderate mengder alkohol, hvis du i det hele tatt skal nyte alkohol. Selv om det finnes forskning som kan tyde på at alkohol kan beskytte mot hjertesykdom, bør du begrense inntaket til maksimum 1-2 alkoholenheter per dag. Større mengder kan øke blodtrykket, forårsake rytmeforstyrrelser og skade hjertemuskulaturen eller leveren.

Forrige side Neste side