Informasjon

Diett og trening - en sunn balanse for et sunt hjerte

Trening og riktig mat gjør hjertet sterkere og fører til at blodet strømmer lettere.

Hopp til innhold

Hvordan påvirkes hjertet av det man spiser?

Aterosklerose

Maten som man spiser, kan på sikt påvirke hvordan blodet strømmer gjennom hjertet og blodårene. Et kosthold med mye fett og karbohydrater kan skape åreforkalkning (aterosklerose) og såkalte plakk på innsiden av blodårene. Dette reduserer blodstrømmen i større blodårer, og små blodårer kan blokkeres helt. Hvis blokkeringen skjer i en av blodårene som forsyner hjertemuskelen, kan muskelen dø. Det er dette som kalles hjerteinfarkt. Hvis blokkeringen skjer i en av hjernens blodårer slik at noe av hjernevevet dør, kalles det et hjerneslag. Riktig kosthold er altså viktig i et langt perspektiv for å opprettholde normal blodtilførsel til kroppens organer, og dermed minske risikoen for blant annet hjertesykdom og hjerneslag.

Hva er normal vekt?

Hvis man er overvektig, må hjertet jobbe hardere for å forsyne hele kroppen med oksygenrikt blod. Den ekstra arbeidsbyrden medfører at også hjertet trenger mer oksygen. Det stiller i sin tur høyere krav til blodstrømmen i hjertets kransårer. Hvis disse årene er delvis blokkerte, lønner det seg å minske hjertets arbeid, og det kan man oppnå ved å gå ned i vekt.

Hvorfor er trening bra for hjertet?

  • Trening gjør hjertet sterkere, på samme måte som man får sterkere skjelettmuskulatur av vekttrening. Dermed blir det lettere å få pumpet nok blod rundt i kroppen.
  • Trening senker også blodtrykket, noe som er gunstig blant annet for å redusere arbeidsbelastningen på hjertet.
  • Trening senker blodnivået av det "slemme" kolesterolet (LDL), mens det "gode" kolesterolets (HDL) nivå øker. Begge disse endringene beskytter mot hjerte-/karsykdom.
  • Trening er den beste måten å gå ned i vekt på.

Hva slags trening er best for hjertet?

Kondisjonstrening er det beste for hjertet. Turgåing, jogging, svømming og sykling gir god kondisjonstrening. Nyere forskning viser imidlertid at også styrketrening er gunstig for hjertet og blodårene. Det aller beste er sannsynligvis en kombinasjon av kondisjons- og styrketrening.

Hvor mye trening trenger man?

Etterhvert bør man trene i minst 30 minutter cirka annenhver dag. Ved å la en hviledag komme etter en treningsdag, forebygger man slitasjeskader. Hvis man aldri har trent før, så starter man i det små (f.eks. noen minutter), og øker gradvis opp til 30 minutters økter. Ikke overdriv intensiteten på treningen. Hvis man ikke klarer å føre en normal samtale mens man trener, trener man for hardt.

Hvordan skal man få tid til å trene i en travel hverdag?

32346474
  • Ta trappene istedenfor heisen
  • Benytt kaffepauser eller lunsjpausen til å gå en liten tur
  • Gå eller sykle til jobben
  • Hvis du kjører bil, kan du parkere slik at du må gå et stykke for å komme til jobben
  • Gå fortere når du først går
  • Gjør husarbeidet fortere
  • Gjør husarbeid oftere
  • Hagearbeid kan være fin kondisjonstrening (rake løv, klippe plenen osv)

Vil du vite mer?