Informasjon

Hva er glykemisk indeks?

Temaside om Korona

Matvarer med lav glykemisk indeks

Mat med lav glykemisk indeks gir en langsom, jevn strøm med glukose, som blir sendt dit kroppen har mest behov for det. Siden glukoseoverskuddet da blir lite, er det bare små mengder glukose som blir sendt til fettdepotene. Hva som rangeres som høy og lav glykemisk indeks, kan variere noe ifølge ulike kilder.

Klassifisering av matvarenes glykemiske indeks (GI):

  • GI under 55 er lav
  • GI mellom 56-69 er middels høy
  • GI over 70 er høy

Eksempler på matvarer som inneholder karbohydrater og har lav glykemisk indeks, er tørkede bønner og belgfrukter, alle ikke-stivelsesholdige grønnsaker, noen stivelsesholdige grønnsaker (som søtpotet), havregryn, pasta, bulgur, de fleste typer frukt, mange helkornsbrød, rugbrød, rå gulrot, rå eple, peanøtter, skummet melk og erter.

Karbohydrater med lite stivelse, mye fiber, fruktose og laktose er gunstig og har lav glykemisk indeks. Laktose er det viktigste sukkeret i melkeprodukter. Med andre ord har de fleste melkeprodukter lav glykemisk indeks.

Havregryn og klibaserte frokostblandinger er gode løsninger til dagens første måltid, men vær oppmerksom på at enkelte blandinger har høyenergirike tilsetninger. Du trenger ikke å kutte ut brød, men benytt deg av grovt brød, gjerne med mye frø og hele korn. Kutt ned på potetbruken, den kan gjerne erstattes med for eksempel byggryn eller bokhvete. Bruk mye salat, gjerne med syrlig dressing.

Forrige side Neste side