Informasjon

Tips om hvordan du holder føttene dine friske

Dersom du har diabetes, bruk denne sjekklisten til å holde føttene dine friske!

Hopp til innhold

Sjekk føttene og skoene

  • Få legen til å sjekke føttene dine minst en gang om året eller når du tror noe er galt.
  • Sjekk føttene dine hver dag når du tar på deg skoene. Du kan trenge et speil for å sjekke undersiden av hælene og fotbladet. Sjekk også om det er blod eller fuktighet i sokkene fra et eventuelt fotsår.
  • Sjekk innsiden av skoene dine hver dag for skader på skoen som kan skade huden på føttene dine.
  • Ta kontakt med legen din dersom du oppdager røde områder, hevelse, infeksjon eller føler smerte, nummenhet eller prikking i noen del av foten din.

Ta god vare på føttene dine

  • Vaske føttene dine i lunkent vann hver dag. Tørk føttene godt, særlig mellom tærne. Bruk en myk håndduk og tørk forsiktig - ikke gni.
  • Hold huden på føttene dine glatt ved å smøre på en krem.
  • Hvis du svetter lett på føttene, pudre dem med f.eks. baby-pudder før du tar på deg sokkene/strømpene og skoene.
  • Klipp tåneglene dine regelmessig. Om nødvendig, søk hjelp hos en fot-terapeut.
  • Bruk bomullssokker. Skift sokker hver dag.

Vær omhyggelig med valg av sko

  • De beste skoene er vide ved tærne og de har god støtte under fotbuen.
  • Om mulig, bør du kjøpe skoene i en forretning der det finnes en salgsperson som vet hvordan man skal vurdere om skoen passer.
  • Prøv skoene ved slutten av dagen når føttene dine normalt er litt hovne. Fotterapeuten eller fastlegen kan ønske å sjekke dine nye sko.
  • Bruk tid på å gå inn de nye skoene. Bruk de kun i 1-2 timer i starten. Sjekk så om føttene dine har fått røde flekker. Hvis du har fått røde flekker, må du ikke bruke skoene igjen før de røde flekkene er borte. Gå inn de nye skoene dine langsomt ved å bruke dem en time lenger hver tredje dag.
  • Om du får områder med tykk hud (liktorn) eller sår fra bruk av vanlige sko, kan det være du trenger spesialtilpassede sko.

Unngå ting som er skadelige for føttene dine

  • Gå ikke barfot.
  • Ikke bruk strekksokker, nylonsokker, sokker med innsidesøm, eller sokker med elastiske bånd eller strømpebånd øverst.
  • Ikke hell varmt vann, ikke bruk elektriske tepper eller elektriske såler på føttene dine.
  • Ikke bruk hydrogenperoksyd, jod eller adstringerende (eks. alkohol) middel på føttene dine.

Kurstilbud

Type 2-diabetes er en folkesykdom. God kunnskap om sykdommen vil gjøre det lettere for deg å etterleve behandlingsrådene, noe som gir bedre prognose. Opplæring av pasienter med type 2-diabetes er imidlertid tidkrevende, og de færreste legekontor har et godt opplæringstilbud. Norsk Helseinformatikk (NHI) har nå laget et nettbasert kurs for pasienter. Kurset finnes i to versjoner: et kort kurs (ca. 2 timer) og et langt kurs (ca. 10 timer – anbefales å bli tatt stykkevis).

Kurset består av en rekke foredrag, informasjonsartikler og quizer. Du får hele tiden sjekket om du har lært noe.

Her finner du kurset: http://kurs.nhi.no/ovrige.