Informasjon

Insulinresistens

Temaside om Korona

Hva kan jeg gjøre med insulinresistens?

Hvis du lever sunt, kan du unngå å få de sykdommene som ofte følger med vedvarende insulinresistens syndromet. For å leve sunt bør du gjøre følgende:

  • Vær fysisk aktiv. Bruk kroppen din. Ved å gå eller sykle minst 30 minutter hver dag vil du kunne redusere risikoen for å utvikle insulinresistens syndromet betydelig. Gjerne tren styrke i tillegg, for eksempel 2-3 ganger per uke. 
    • Varige livsstilsendringer er avgjørende
    • Utfordringen er at du finner et økt aktivitetsnivå som du klarer å vedlikeholde i framtiden
    • Enhver aktivitet er bedre enn ingen
    • Dersom du har vært helt inaktivt før, bør du starte forsiktig og gradvis øke varighet og intensitet
  • Unngå overvekt. Legen kan gi deg råd om kosthold og fysisk aktivitet som kan bidra til det. Du kan beregne din kroppsmasseindeks her.
    • Hvis du er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt vil økt fysisk aktivitet/trening alene likevel bidra til å bedre insulinresistensen.
    • Dersom du er overvektig og kombinerer kaloriredusert diett med økt fysisk aktivitet/trening vil du oppnå optimal effekt på insulinresistensen.
    • Hvis du er overvektig og slanker deg er det viktig å fortsette med ditt økt fysisk aktivitetsnivå etter at du slutter med kaloriredusert diett.
  • Hvis du er overvektig, øker ditt fysiske aktivitetsnivå og mens du spiser kaloriredusert diett, er sammensetningen av kosten sannsynligvis av mindre betydning.
    • Generelt anbefales det å følge helsedirektoratets kostråd, altså å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
    • Det er vist at middelhavskost er rik på en-umettet fett og langsomme karbohydrater. Denne type diett er vist å redusere dødeligheten av hjerte-kar sykdom.
Forrige side Neste side