Informasjon

Øvelser etter fingerskade

Etter en fingerskade er det viktig å komme i gang med opptrening for å gjenvinne mest mulig normal funksjon i fingeren/fingrene og i hånden.

Hvorfor er øvelser viktige?

Opptrening av en skadet finger kan gjøre den sterkere og lettere å bevege. Du bør imidlertid ikke starte med øvelser før legen din har sagt at det er trygt å starte.

Hvilke øvelser?

Hvis legen din sier det er greitt, kan du forsøke følgende øvelser:

  • Øve opp bevegelighet. Øvelsen bidrar til å rette ut fingeren og få den til å bevege seg lettere. Bruk den friske hånden til langsomt å strekke og bøye den skadede fingeren.
  • Fingerstrekking. Denne øvelsen skal bidra til å gjøre det lettere å strekke ut fingrene. Legg den skadede hånden ned på et bord med håndflaten ned og fingrene strukket ut. Løft så en finger om gangen.
  • Grepstyrking. Denne øvelsen skal gjøre fingrene dine sterkere. Øvelsen gjøres ved å knyte hånden og hold den slik i noen sekunder. Du kan gjøre øvelsen bare med hånden, eller du kan for eksempel klemme en liten ball.
  • Plukke opp gjenstander. Denne øvelsen hjelper deg til å kunne utføre aktiviteter du kunne gjøre før skaden oppstod, som å skrive eller knyte skolisser. Øvelsen gjøres ved at du plukker opp små gjenstander som mynter eller knapper med den skadede fingeren og tommelen.