Informasjon

Å dele en krise i livet - Praktiske råd

Informasjonen er utarbeidet av Kreftforeningen.

Hopp til innhold

Legebesøk

  • Ta med en som står deg nær til legen
  • Få informasjon sammen
  • Skriv ned spørsmålene til legen på forhånd
  • Kryss av på listen etter hvert som du får svar på det du ville spørre om. Du har rett til å stille alle spørsmålene dine. Alt du lurer på er viktige spørsmål. Vær oppmerksom på at det ikke alltid finnes svar i øyeblikket
  • Be eventuelt legen tegne eller skrive det han forklarer om sykdommen, så det blir lettere å forstå
  • Kontakt legen igjen dersom du er i tvil om noe etter legebesøket. Få navn og telefonnummer til helsepersonell som kan ringes når nye spørsmål eller en kritisk situasjon oppstår
  • Det er viktig å få sove godt. Snakk eventuelt med legen om å få sovemedisin
  • Få hjelp dersom depresjonen eller trettheten vedvarer
  • Pårørende som er slitne kan spørre legen om hel eller delvis sykmelding for en periode

Tenk gjennom fremtiden sammen

  • Diskutere økonomi, forsikringer, testamente. Når praktiske ting er ordnet frigjøres krefter til å leve her og nå, enten man blir helt frisk igjen, eller har en kortere tid igjen av livet
  • Tenk gjennom hva som er viktig for deg og dere sammen
  • Sett mål for dagen og tiden fremover sammen
  • Å sette noen utenfor fellesskapet for å skåne dem, er misforstått hensynsfullhet

Venner og pårørende

  • Skriv brev
  • Spør når det passer at en ringer, eller kommer på besøk
  • Spør den som er syk hva det er hyggelig å få; blomster, bøker, musikk, vin, konfekt, frukt, en hjemmelaget rett
  • Fordel besøkene
  • Sett eventuelt opp en plan over hvem om skal komme når

Skriv dagbok

Det å sette ord på tankene skriftlig, uttrykke i ord følelser og opplevelser er en god måte å bearbeide ting på. Det blir også lettere å huske det som er viktig i sykdomsforløpet

Aktiviteter

  • Tegne og male kan være en fin inspirasjon til å møte nye sider hos seg selv
  • Gå turer. For mange er det en god anledning til å snakke sammen om tankene de har
  • Sørg for aktivitet og mosjon daglig, tilpasset formen man er i
  • Slapp av til musikk. Man kan kjøpe kassett/CD med musikk og instruksjon om avslapningsøvelser
  • Det er viktig å spise og drikke jevnlig. Heller små og hyppige måltid enn store og sjeldne
  • Sørg for å gjøre noe som er lystbetont, hver dag. Opplev ting sammen

Det er i dag du lever !

Vil du vite mer?