Informasjon

For deg som spiser lite

Ved sykdom er det ofte normalt at du får mindre matlyst enn vanlig. Er du syk bare noen dager, er dette av liten betydning. Er du derimot syk over lengre tid, er det viktig at kroppen får de næringsstoffene den trenger slik at immunforsvaret ikke svekkes og du orker mer i hverdagen.

Hvordan berike maten med kalorier?

  • Fløte
    • Has f.eks. i saus, stuinger, til dessert, i grøt, i suppe, i kakao,  i omeletten, i pannekake- og vaffelrøren
  • Rømme eller créme frâiche
    • Brukes f.eks. i saus, dressing, i grøt
  • Ost
    • Ekstra ost på grateng/ pizza/ ostesmørbrød/ pasta/ grønnsaker/ i hvit saus
  • Olje
    • Kan bl.a. brukes i dressing, grøt, saus, ekstra i matlagingen
  • Margarin/ smør
    • F.eks. på potet/ i potetmosen, på kokte grønnsaker, i grøt, på brødmat, på pasta
  • Beriket melk
    • Bland 8 ss melkepulver (tørrmelk/AFI Nutrin) i en liter melk. Denne melken kan erstatte vanlig melk, kan brukes i supper, sauser, puddinger, grøt og frokostblandinger.
  • Eggeplomme
    • Kan f.eks. brukes i sauser, potetstappe, i grøt
Forrige side Neste side