Nyhetsartikkel

FODMAP-redusert diett hjelper mot irritabel tarm

Mange har problemer med irritabel tarm. En spesiell diett der man utelater en gruppe tungt fordøyelige («langsomme») karbohydrater kan lindre plagene, viser forskning.

- Vi ser at mange pasienter får effekt av å redusere enkelte matvarer i kosten, sier Jørgen Valeur, lege og forsker ved Klinikk for medisin og Unger-Vetlesens institutt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus.

Symptomer på irritabel tarm er magesmerter, diarè, forstoppelse, oppblåsthet og luft i magen.

Periodevis har 10-15 prosent av befolkningen symptomer på irritabel tarm. Forskning de senere årene viser at du kan redusere mageproblemene ved å unngå visse matvarer. Matvarene som kan foreverre symptomene, er blant annet løk, kål, melk, rug og hvete, som alle er rike på en spesiell gruppe karbohydrater.

Du kan lese listen over hvilke matvarer som bør begrenses, og hvilke matvarer som kan brukes, lenger ned i artikkelen.

Dietten som anbefales til denne pasientgruppen, blir kalt for FODMAP-redusert diett. FODMAP er et engelsk ord satt sammen av begynnelsesbokstavene til bestemte sukkerarter i maten som suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned ved gjæring («fermentering») av mikrober i tykktarmen. Å følge en slik diett innebærer å begrense inntaket av matvarer med høyt innhold av kortkjedede karbohydrater og sukkeralkoholer, såkalte "FODMAP matvarer".

Les kostråd og listen over matvarene med lite og mye FODMAP her

FODMAP (fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler) omfatter fruktsukker (fruktose), melkesukker (laktose), frukto- og galaktooligosakkarider (fruktaner og galaktaner) og polyoler (sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol).

- På mange måter er denne dietten en «gjenoppdagelse». På begynnelsen av 1900-tallet snakket man om såkalt gjæringsdyspepsi, som trolig er det samme som irritabel tarm. Legene anbefalte dengang at pasientene skulle holde seg unna tungt fordøyelige karbohydrater, og kanskje var det mye fornuft i dette, sier lege og forsker Jørgen Valeur ved Lovisenberg Diakonale Sykehus til NHI.no

Men gjæringsdyspepsi ble umoderne og forsvant ut av lærebøkene, særlig på 1970-tallet da hypotesen om at mer fiber i kosten vil forebygge både tarmkreft, gallesten, fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Men denne hypotesen er fremdeles langt på vei bare en hypotese. - Mennesker med irritabel tarm ble anbefalt å spise mye fiber, men nå har vi skjønt at dette kanskje ikke var så lurt, sier Valeur.

Forstyrrelser i tarmens funksjon

Irritabel tarm er hovedsakelig en forstyrrelse i tykktarmens funksjon som fordøyelsesorgan. De aller fleste mennesker opplever mageproblemer av og til. Når du har disse problemene oftere og lengre enn vanlig, og dette er til hinder i dagliglivet, kan legene kalle det irritabel tarm-syndrom, eller IBS - irritable bowel syndrome.

Valeur sier at det er vanskelig å behandle irritabel tarm, først og fremst fordi man ikke helt vet hva det skyldes.

- Men vi mistenker at avvik i ett eller flere av fordøyelseskanalens kontrollsystemer er involvert i utviklingen av denne tilstanden, sier Valeur til NHI.no.

Han forteller at tarmens funksjoner reguleres av fem ulike kontrollsystemer, som er sentralnervesystemet, tarmens nervesystem, tarmens hormonsystem, tarmens immunsystem og tarmfloraen. Irritabel tarm kan kanskje oppfattes som et resultat av forstyrrelser i ett eller flere av disse systemene.

- Det sier seg selv at dette er komplisert. Den viktigste legejobben er å utelukke andre alvorlige sykdommer som årsak til slike symptomer fra mage-tarm-kanalen. De fleste pasientene slår seg nok til ro med dette og lærer seg å leve med tilstanden. Det er likevel viktig at vi ikke bare forteller pasienten hva de ikke har, men også hva de har. Vi vet hva irritabel tarm er, selv om vi ikke kjenner årsaken, sier han.

- Bør prøves ut

Symptomene på irritabel tarm er perioder med smerter og ubehag i magen sammen med forstyrrelser av avføringen. Det mest typiske er veksling mellom diaré og forstoppelse. Stress vil hos mange forsterke denne typen mageplager, men psykiske forstyrrelser regnes ikke lenger som årsaken til plagene.

Flere forskningsstudier har de siste årene undersøkt effekten av en FODMAP-redusert diett for mennesker med irritabel tarm.

Valeur forteller at det i de senere årene er publisert studier av høy kvalitet som viser at mageplagene ved IBS kan lindres ved å redusere inntaket av visse typer tungt fordøyelige karbohydrater.

- Det er etterhvert god dokumentasjon for at dette kan hjelpe, og det bør derfor prøves ut. Det er vanskelig å gjøre studier på effekter av kostholdsendringer, men dette er undersøkt på beste måte, ikke minst i studier fra Australia. Vi har ingen holdepunkter for at man blir frisk av å følge denne dietten, men symptomene kan bli mindre plagsomme, sier Valeur.

Selv anbefaler Valeur pasienter å redusere inntaket av FODMAP-rike matvarer, og han ser at pasientene ofte har en positiv effekt. Han understreker imidlertid at man ikke skal være fanatiker og for enhver pris unngå ethvert inntak av disse matvarene.

- Irritabel tarm er ingen allergi, der det kan være viktig å unngå selv spormengder av et stoff. Vi har heller ingen grunn til å tro at noen pasienter med irritabel tarm bare reagerer på FODMAP fra en bestemt matvaretype: Det er den samlede mengden FODMAP-karbohydrater som slipper over i tykktarmen, som teller. For tykktarmen spiller det ingen rolle om det er fruktsukker fra mango eller sorbitol fra sukkerfri tyggegummi: Blir den totale mengden FODMAP-karbohydrater for stor, klarer den ikke jobben sin. Tykktarmens hovedfunksjon er å bryte ned næringsstoffer som ikke blir sugd opp i tynntarmen. Hvis denne funksjonen overbelastes, får man symptomer.

Valeur anbefaler at man har disse prinsippene i bakhodet når man prøver ut en FODMAP-redusert diett. Han forteller også at det kan være lett å forveksle symptomene man får ved irritabel tarm med symptomer på glutenintoleranse.

- Mange får mageplager etter at de har spist brødmat, men det kan være karbohydratene som er synderen, ikke nødvendigvis gluten. Dette kan være vanskelig å skille, sier han, og understreker samtidig at cøliaki absolutt er en tilstand som må utelukkes ved symptomer som minner om irritabel tarm.

Rent kjøtt, fjærkre, fisk, egg og fett/olje inneholder ikke FODMAP.

Forskning på dietten

Ved Monash University i Melbourne er det gjort flere studier om FODMAP-redusert kost. Det er samlet mye av informasjonen på universitetets hjemmesider som du finner her.

En av de nyeste studiene fra Monash University er publisert i tidsskriftet Gastroenterology i januar 2014 - det offisielle tidsskriftet til The American Gastroenterological Association (AGA). Den viser at en diett lav på FODMAP kan redusere symptomene på IBS-symptomer betraktelig - 70 prosent av deltakerne rapporterte en reduksjon i alvorlighetsgrad av alle IBS-symptomer, inkludert magesmerter, oppblåsthet og uregelmessig avføring. Dette var en studie av høy kvalitet, en såkalt kontrollert, randomisert studie.

Les mer om studien her

En studie ved Herlev hospital i Danmark har undersøkt virkningen av dietten hos personer med kronisk betennelsessyndrom i tarmen (Crohns sykdom eller ulcerøs kolitt). 70 prosent av disse pasientene hadde også irritabel tykktarm. Funnene viser at dietten minsker eller fjerner plager som oppblåsthet, luft i magen, smerter, uregelmessig avføring hos 80 prosent av deltagerne.

Se også informasjon om FODMAP fra Haukeland universitetssykehus

Kilder

Referanser