Nyhetsartikkel

FODMAP-redusert diett hjelper mot irritabel tarm

Mange har problemer med irritabel tarm. En spesiell diett der man utelater en gruppe tungt fordøyelige («langsomme») karbohydrater kan lindre plagene, viser forskning.

- Bør prøves ut

Symptomene på irritabel tarm er perioder med smerter og ubehag i magen sammen med forstyrrelser av avføringen. Det mest typiske er veksling mellom diaré og forstoppelse. Stress vil hos mange forsterke denne typen mageplager, men psykiske forstyrrelser regnes ikke lenger som årsaken til plagene.

Flere forskningsstudier har de siste årene undersøkt effekten av en FODMAP-redusert diett for mennesker med irritabel tarm.

Valeur forteller at det i de senere årene er publisert studier av høy kvalitet som viser at mageplagene ved IBS kan lindres ved å redusere inntaket av visse typer tungt fordøyelige karbohydrater.

- Det er etterhvert god dokumentasjon for at dette kan hjelpe, og det bør derfor prøves ut. Det er vanskelig å gjøre studier på effekter av kostholdsendringer, men dette er undersøkt på beste måte, ikke minst i studier fra Australia. Vi har ingen holdepunkter for at man blir frisk av å følge denne dietten, men symptomene kan bli mindre plagsomme, sier Valeur.

Selv anbefaler Valeur pasienter å redusere inntaket av FODMAP-rike matvarer, og han ser at pasientene ofte har en positiv effekt. Han understreker imidlertid at man ikke skal være fanatiker og for enhver pris unngå ethvert inntak av disse matvarene.

- Irritabel tarm er ingen allergi, der det kan være viktig å unngå selv spormengder av et stoff. Vi har heller ingen grunn til å tro at noen pasienter med irritabel tarm bare reagerer på FODMAP fra en bestemt matvaretype: Det er den samlede mengden FODMAP-karbohydrater som slipper over i tykktarmen, som teller. For tykktarmen spiller det ingen rolle om det er fruktsukker fra mango eller sorbitol fra sukkerfri tyggegummi: Blir den totale mengden FODMAP-karbohydrater for stor, klarer den ikke jobben sin. Tykktarmens hovedfunksjon er å bryte ned næringsstoffer som ikke blir sugd opp i tynntarmen. Hvis denne funksjonen overbelastes, får man symptomer.

Valeur anbefaler at man har disse prinsippene i bakhodet når man prøver ut en FODMAP-redusert diett. Han forteller også at det kan være lett å forveksle symptomene man får ved irritabel tarm med symptomer på glutenintoleranse.

- Mange får mageplager etter at de har spist brødmat, men det kan være karbohydratene som er synderen, ikke nødvendigvis gluten. Dette kan være vanskelig å skille, sier han, og understreker samtidig at cøliaki absolutt er en tilstand som må utelukkes ved symptomer som minner om irritabel tarm.

Rent kjøtt, fjærkre, fisk, egg og fett/olje inneholder ikke FODMAP.

Forrige side Neste side