Informasjon

Luft i magen

Alle slipper ut tarmgass. I gjennomsnitt skjer dette 10 ganger eller mer om dagen.

Hopp til innhold

Trangen til å slippe en fjert kan oppstå på de verst tenkelige tidspunkt - i et viktig møte, i en trang heis, ombord i et fly. Og skjønt det å slippe ut gass fra tarmen (flatus) vanligvis ikke er alvorlig, kan det oppleves svært flaut.

Noen mennesker sliter med store gassproblemer som plager dem det meste av tiden. I noen situasjoner kan luft som du ikke kan slippe ut, forårsake intense, kortvarige magesmerter.

Selv om du ikke kan stanse gassproduksjonen, finnes det tiltak som kan bidra til å redusere gassproduksjonen, lindre dine ubehag og forhindre at du bringes i forlegenhet.

Symptomer

For de fleste av oss er symptomer og tegn på mye gass i tarmen åpenbare. De består i:

  • Luftavgang. Frivillig eller ufrivillig luftavgang, enten som raping eller som flatus.
  • Smerter. Skarpe, trykkende smerter eller kramper i magen. Disse smertene kan opptre hvor som helst i magen, og de kan raskt endre lokalisasjon. Du kan også oppleve press i magen. Noen ganger kan smerten bli så intens at det føles som om noe er alvorlig galt. Når luftsmerter oppstår i øvre, venstre del av bukhulen, kan de mistolkes som å komme fra hjertet. Når smerten forekommer på høyre side, kan den mistolkes som å skyldes galleveissykdom eller blindtarmbetennelse.
  • Oppblåsthet. Magen eser ut. Du må kanskje løsne på buksespennen i løpet av dagen.

Årsaker

Du svelger ned luft hver gang du spiser eller drikker. Du kan til og med svelge luft uten å vite det når du er nervøs, spiser for raskt, tygger tyggegummi eller drikker gjennom et sugerør. Noe av denne luften ender opp i tykktarmen. Likevel er det slik at det aller meste av luften i tykktarmen, skriver seg fra gass som produseres når bakterier i tykktarmen forgjærer karbohydrater som ikke er fordøyd i tynntarmen.

Dessverre er det slik at sunn mat - som frukt, grønnsaker, helkorn, bønner og erter - ofte er de verste synderne. Det er fordi dette er mat med høyt fiberinnhold. Fiber har mange helsefordeler, som å aktivere fordøyelseskanalen din, regulere blodsukkeret og kolesterolet ditt. Men fiber har altså den ulempen at det kan gi luftplager fra magen.

Gassholdige drikkevarer som brus og øl, er også viktige årsaker til gass. Andre årsaker til mye luft i magen, er:

  • Forstoppelse. Treg mage kan gjøre det vanskelig å kvitte seg med luft, noe som fører til oppblåsthet og ubehag.
  • Matintoleranse. Hvis luftplagene opptrer hovedsakelig etter å ha spist melkeprodukt, kan det være fordi kroppen din ikke er i stand til å bryte ned sukkeret (melkesukker, laktose) i melkeproduktene. Mange mennesker er ikke i stand til å omsette laktose skikkelig etter småbarnsalderen (fra ca. 6 år), og selv småbarn er noen ganger intolerante overfor laktose. Tilstanden kalles laktoseintoleranse. Andre typer matintoleranse, særlig overfor gluten - et protein som finnes i flere kornsorter - kan føre til mye luft i magen, diaré og endog vekttap (dette er bakgrunnen for sykdommen cøliaki).
  • Kunstige søtningsmidler. Det er også mulig at fordøyelsessystemet ditt ikke tolererer de kunstige søtningsmidlene sorbitol og mannitol som finnes i noen sukkerfrie matslag, tyggegummi og gotterier. Mange friske personer utvikler gass og diaré når de inntar slike søtningsmiddel.
  • Avføringsmiddel. Utstrakt bruk av avføringsmiddel eller medisiner som gir forstoppelse, kan bidra til problemer med mye luft i magen.
  • Ulike sykdommer. Mye gass i magen kan være en del av sykdomsbildet ved irritabel tarm - en ufarlig, men tidvis sjenerende, overfølsom tarm. Unntaksvis kan mye luft i magen være et av flere tegn på en mer alvorlig underliggende tilstand. Eksempler på dette er divertikulitt (betennelser i utposninger på tarmen) eller kronisk betennelsessykdom i tarmen, som ulcerøs kolitt eller Crohns sykdom.
  • Antibiotika. I noen tilfeller med mye luft i magen kan årsaken være forutgående behandling med antibiotika. Slik medisin forstyrrer den normale bakteriefloraen i tarmen og kan gi økt gassproduksjon.
  • Andre medikamenter. Også andre typer medikamenter kan forårsake mye luft i magen, f.eks. ulike typer cellegifter.

Enhver faktor som forårsaker økt ansamling av tarmgass, eller som er forbundet med forstoppelse eller diaré, kan føre til luftsmerter. Disse smertene opptrer vanligvis når gass hoper seg opp i tarmene dine og når du ikke er i stand til å kvitte deg med den. Luftsmerter er ofte intense, men kortvarige. Straks gassen er ute, så opphører smertene. Gassen du kvitter deg med, er en blanding av oksygen, nitrogen, hydrogen, karbondioksyd og metan.

Risikofaktorer

Du har økt risiko for luftplager fra magen hvis du har intoleranse for laktose eller gluten; spiser mye frukt, grønnsaker, helkorn og belgfrukter; eller du har en kronisk tarmsykdom, som irritabel tarm, divertikulitt eller kronisk betennelsessykdom i tarmen.

Når bør du søke lege?

Det anses som normalt å slippe ut luft 10 til 20 ganger om dagen. Men det kan være grunn til å søke lege dersom du har svært plagsomme, langvarige eller stadig tilbakevendende smerter i magen, særlig hvis du også har kvalme, brekninger, blødning, vekttap eller feber. Du bør også snakke med legen din dersom luftplagene er så vedvarende og intense at de forstyrrer dine daglige gjøremål. I de fleste tilfeller kan behandling redusere eller lindre plagene.

Diagnostiske vurderinger

Legen vil ta utgangspunkt i sykehistorien din og eventuelle funn ved legeundersøkelsen. Legen vil sjekke om magen din er oppblåst, om det foreligger områder som er spesielt ømme, eller om det er følbare oppfylninger i magen. Avhengig av symptomene og funnene kan det i noen tilfeller være aktuelt å ta enkle blodprøver, eventuelt å henvise deg til bildeundersøkelser som røntgen, ultralyd eller CT.

Behandling

Hvis luftsmertene forårsakes av en annen tilstand, kan behandling av den underliggende sykdommen gi lindring. Ellers kan plagsom luft i magen behandles med kostråd, livsstilsendringer eller i noen tilfeller håndkjøpspreparater. Selv om løsningen ikke er den samme for alle, så kan du ved å prøve deg frem finne et opplegg som gir noe lindring.

Kosthold

Følgende kostråd kan bidra til å redusere mengden gass som produseres i magen, eller påskynde transporten av gass gjennom fordøyelseskanalen:

  • Unngå mat som gir plager. Test ut på egen hånd om det er bestemte typer mat som utløser luftplager, og unngå i så fall slik mat. Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrabbi, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfrie gotterier og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker. Ideelt skal du teste ut dette ved å fjerne alle overnevnte midler fra kosten for en periode på noen få uker. Forhåpentligvis blir du da bedre. Introduser så en og en av overnevnte matslag. Start med dem du mistenker minst, la det gå minst en uke mellom hver gang du introduserer et nytt matslag i kosten din. Kutt ut de matslagene som provoserer frem luftplagene dine, og se om du ikke får det bedre.
  • Reduser forbigående inntaket av fiberrik mat. Dette gjelder fiberrik mat som er nevnt ovenfor. Legg til den fiberrike maten igjen gradvis over flere uker. Det samme gjelder eventuelt fibertilskudd. Dersom symptomene dine vedvarer, kan du forsøke et annet fibertilskudd. Vær nøye med å drikke rikelig med vann eller annen drikke gjennom hele dagen.
  • Reduser mengden stekt og fet mat. I en del tilfeller skyldes oppblåsthet inntak av fet mat. Fett forsinker tømningen av magesekken og kan øke følelsen av oppfylthet i magen.
  • Reduser inntaket av melkeprodukter. Prøv å bruke melkeprodukter med lavt laktoseinnhold i stedet for melk. Eventuelt prøv produkter som hjelper til å fordøye laktose. Spis små mengder melkeprodukter på en gang, eller spis det sammen med annen mat som gjør det enklere å fordøye laktosen. I noen tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å fjerne melkeprodukter fra kosten fullstendig.
  • Peppermynte? Forsøk en kopp peppermynteté. Peppermynteolje inneholder mentol som synes å dempe krampetendensen til glatt muskulatur som vi finner i tarmveggen i fordøyelseskanalen. En varm kopp peppermynteté kan gi lindring fra gass og luftsmerter. Dog, peppermynte kan hos noen gi plager i form av halsbrann og sure oppstøt.

Livsstilsendringer

Følgende justeringer i livsstilen din kan også hjelpe:

  • Spis mindre måltider. Forsøk å spise flere små måltider i løpet av dagen i stedet for to eller tre større måltider.
  • Spis langsomt, tygg maten grundig. Noen av oss spiser alt for fort og gulper i oss store mengder luft samtidig. Hvis det er vanskelig for deg å spise langsommere, tving deg til å legge ned gaffelen mellom hver bit for på den måten å senke tempoet.
  • Ikke spis når du er nervøs, oppbrakt eller har det travelt. Prøv å gjøre måltidene til en avslappende stund og spis langsomt. Å spise når du er stresset, kan forstyrre fordøyelsen.
  • Unngå tyggegummi, harde gotterier og bruk av sugerør. Slike ting får deg til å svelge mer luft.
  • Sjekk eventuelt gebiss. Gebiss som passer dårlig, kan få deg til å svelge ekstra luft når du spiser og drikker.
  • Ikke røyk. Sigarettrøyking kan øke mengden luft du svelger.

Håndkjøpsprodukter

Noen produkter kan hjelpe, men de er ikke alltid effektive. Forsøk eventuelt:

  • Beano er en type produkt som du får kjøpt på apotek eller helsekostbutikker i andre land, muligens ikke i Norge. Stoffet kan tilsettes bønner og grønnsaker, og det kan bidra til å redusere mengden gass de produserer. For at beano skal hjelpe, bør du innta det med det første matstykket du svelger. Det virker best når det bare er litt gass i tarmen din.
  • Laktasetilskudd. Tilskudd med enzymet laktase kan hjelpe deg med å fordøye laktose dersom du har laktoseintoleranse. Du kan også prøve melkeprodukter som er laktosefrie eller som har redusert mengde laktose.
  • Silikonpreparat. Dette er middel du får kjøpt på apoteket (Minifom, Siloxan) og som er beregnet for bruk mot luft i magen. Silikonpreparat bidrar til å bryte opp boblene i gassen, slik at gassen lettere passerer gjennom fordøyelseskanalen. Midlet angis spesielt å kunne hjelpe dem som raper mye. Dog er det langtfra alle som synes det hjelper.
  • Aktivt kull. Kulltabletter angis også å kunne hjelpe. Du tar dem før og etter måltid. Også her er effekten tvilsom.

Vil du vite mer?