Informasjon

Luft i magen

Alle slipper ut tarmgass. I gjennomsnitt skjer dette 10 ganger eller mer om dagen.

Behandling

Hvis luftsmertene forårsakes av en annen tilstand, kan behandling av den underliggende sykdommen gi lindring. Ellers kan plagsom luft i magen behandles med kostråd, livsstilsendringer eller i noen tilfeller håndkjøpspreparater. Selv om løsningen ikke er den samme for alle, så kan du ved å prøve deg frem finne et opplegg som gir noe lindring.

Kosthold

Følgende kostråd kan bidra til å redusere mengden gass som produseres i magen, eller påskynde transporten av gass gjennom fordøyelseskanalen:

  • Unngå mat som gir plager. Test ut på egen hånd om det er bestemte typer mat som utløser luftplager, og unngå i så fall slik mat. Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrabbi, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfrie gotterier og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker. Ideelt skal du teste ut dette ved å fjerne alle overnevnte midler fra kosten for en periode på noen få uker. Forhåpentligvis blir du da bedre. Introduser så en og en av overnevnte matslag. Start med dem du mistenker minst, la det gå minst en uke mellom hver gang du introduserer et nytt matslag i kosten din. Kutt ut de matslagene som provoserer frem luftplagene dine, og se om du ikke får det bedre.
  • Reduser forbigående inntaket av fiberrik mat. Dette gjelder fiberrik mat som er nevnt ovenfor. Legg til den fiberrike maten igjen gradvis over flere uker. Det samme gjelder eventuelt fibertilskudd. Dersom symptomene dine vedvarer, kan du forsøke et annet fibertilskudd. Vær nøye med å drikke rikelig med vann eller annen drikke gjennom hele dagen.
  • Reduser mengden stekt og fet mat. I en del tilfeller skyldes oppblåsthet inntak av fet mat. Fett forsinker tømningen av magesekken og kan øke følelsen av oppfylthet i magen.
  • Reduser inntaket av melkeprodukter. Prøv å bruke melkeprodukter med lavt laktoseinnhold i stedet for melk. Eventuelt prøv produkter som hjelper til å fordøye laktose. Spis små mengder melkeprodukter på en gang, eller spis det sammen med annen mat som gjør det enklere å fordøye laktosen. I noen tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å fjerne melkeprodukter fra kosten fullstendig.
  • Peppermynte? Forsøk en kopp peppermynteté. Peppermynteolje inneholder mentol som synes å dempe krampetendensen til glatt muskulatur som vi finner i tarmveggen i fordøyelseskanalen. En varm kopp peppermynteté kan gi lindring fra gass og luftsmerter. Dog, peppermynte kan hos noen gi plager i form av halsbrann og sure oppstøt.

Livsstilsendringer

Følgende justeringer i livsstilen din kan også hjelpe:

  • Spis mindre måltider. Forsøk å spise flere små måltider i løpet av dagen i stedet for to eller tre større måltider.
  • Spis langsomt, tygg maten grundig. Noen av oss spiser alt for fort og gulper i oss store mengder luft samtidig. Hvis det er vanskelig for deg å spise langsommere, tving deg til å legge ned gaffelen mellom hver bit for på den måten å senke tempoet.
  • Ikke spis når du er nervøs, oppbrakt eller har det travelt. Prøv å gjøre måltidene til en avslappende stund og spis langsomt. Å spise når du er stresset, kan forstyrre fordøyelsen.
  • Unngå tyggegummi, harde gotterier og bruk av sugerør. Slike ting får deg til å svelge mer luft.
  • Sjekk eventuelt gebiss. Gebiss som passer dårlig, kan få deg til å svelge ekstra luft når du spiser og drikker.
  • Ikke røyk. Sigarettrøyking kan øke mengden luft du svelger.

Håndkjøpsprodukter

Noen produkter kan hjelpe, men de er ikke alltid effektive. Forsøk eventuelt:

  • Beano er en type produkt som du får kjøpt på apotek eller helsekostbutikker i andre land, muligens ikke i Norge. Stoffet kan tilsettes bønner og grønnsaker, og det kan bidra til å redusere mengden gass de produserer. For at beano skal hjelpe, bør du innta det med det første matstykket du svelger. Det virker best når det bare er litt gass i tarmen din.
  • Laktasetilskudd. Tilskudd med enzymet laktase kan hjelpe deg med å fordøye laktose dersom du har laktoseintoleranse. Du kan også prøve melkeprodukter som er laktosefrie eller som har redusert mengde laktose.
  • Silikonpreparat. Dette er middel du får kjøpt på apoteket (Minifom, Siloxan) og som er beregnet for bruk mot luft i magen. Silikonpreparat bidrar til å bryte opp boblene i gassen, slik at gassen lettere passerer gjennom fordøyelseskanalen. Midlet angis spesielt å kunne hjelpe dem som raper mye. Dog er det langtfra alle som synes det hjelper.
  • Aktivt kull. Kulltabletter angis også å kunne hjelpe. Du tar dem før og etter måltid. Også her er effekten tvilsom.
Forrige side Neste side