Informasjon

Akutte ryggplager- korsryggsmerter

Ryggvondt er en folkeplage. De fleste av oss vil oppleve flere episoder med sterke ryggsmerter gjennom livet. Ryggsmerter er som regel forbigående. Om du klarer det, er den beste behandlingen at du oppfører deg mest mulig som normalt.

Ofte vet vi ikke med sikkerhet hvorfor den enkelte får ryggplager.

Hopp til innhold

Korsryggplager, kan plagene forebygges?

Illustrasjonsbilde

Det er umulig å gi råd som passer for alle. Det finnes lite forskning på forebyggingstiltak. En del anbefalinger er likevel vanlige å gi, og de kan oppleves nyttige for mange, særlig for å hindre tilbakefall:

  • Prøv å holde deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet. Gjør noe som passer for deg. Ryggen er konstruert for å være i bevegelse, er i utgangspunktet sterk og tåler mye.
  • Det er bra med 20-30 minutters daglig aktivitet som gange, sykling eller svømming.
  • Unngå langvarig sitting, særlig når du har vondt.
  • Mange har glede av øvelsesprogram med tøyninger og variert muskelaktivitet.
  • Løft og bær bare det du vet du kan klare. Bær nært inntil kroppen.
  • Prøv å gjør noe med en eventuell vanskelig arbeids- eller livssituasjon.
  • Og husk: Trivsel og glede gjør også godt for ryggen!