Informasjon

Rusmisbruk - er jeg i faresonen?

Sjekk om du drikker for mye, og om du er i faresonen for å utvikle et rusproblem.

Definisjon av forbruk

Én drink er en liten flaske pils (35 cl), eller ett glass vin (12 cl) eller en dobbel drink brennevin (4 cl). En drink tilsvarer 13 g alkohol.

Drikker jeg for mye?

Ja, hvis du er:

  • Kvinne og drikker mer enn 10 drinker per uke eller mer enn fire drinker per anledning
  • Mann og drikker mer enn 14 drinker per uke eller mer enn seks drinker per anledning
  • Eldre enn 65 år og drikker mer enn 10 drinker per uke eller mer enn fire drinker per anledning

Tar jeg risikoer med rusmidler?

Ja, hvis du:

  • Drikker eller bruker rusmidler og kjører eller styrer maskiner, eller hvis du blander alkohol eller rusmidler med andre medisiner
  • Ikke foreteller din lege at du drikker regelmessig eller bruker andre rusmidler regelmessig
  • Er gravid eller forsøker å bli gravid og drikker eller bruker rusmidler. Selv små mengder alkohol kan skade et ufødt barn. Andre rusmidler er også farlige under svangerskapet.
  • Drikker alkohol eller bruker rusmidler mens du passer på små barn

Har rusbruken blitt en vane?

Ja, hvis du drikker eller bruker rusmidler regelmessig for å:

  • Slappe av, lindre angst, eller for å få sove
  • Føle deg mer komfortabel i sosiale situasjoner
  • Unngå å tenke på triste eller ubehagelige ting
  • Være sammen med andre som drikker regelmessig eller som misbruker stoff

Er rusmiddel i ferd med å ta over livet mitt?

Ja, hvis du:

  • Engster deg over om du har nok alkohol eller rusmiddel for kvelden eller helgen
  • Gjømmer alkohol eller rusmiddel, eller kjøper alkohol på flere pol/ butikker slik at folk ikke skal vite hvor mye du drikker
  • Skifter fra en type drink til en annen og håper at det skal forhindre at du blir full
  • Prøver å få deg "ekstra" drinker ved sosiale tilstelninger eller sniker til deg drinker når de andre ikke ser på

Har rusmidler blitt et problem for meg?

Ja, hvis du:

  • Ikke kan stoppe å drikke eller innta rusmiddel når du først har startet
  • Har forsøkt å stoppe å drikke eller innta rusmiddel i en uke eller så, men klarte det bare noen dager
  • Klarer ikke å gjøre det du skal på jobben eller hjemme på grunn av drikking eller rusbruk
  • Føler skyld etter å ha drukket eller inntatt rusmiddel
  • Opplever at andre mennesker kommenterer deg og din rusbruk
  • Har tatt en drink eller bruker rusmidler om morgenen for å komme i gang med dagen
  • Kan ikke huske hva som hendte med deg da du drakk eller brukte rusmiddel
  • Har skadet noen som følge av din drikking eller rusbruk

Hva gjør jeg med problemdrikking?

Forsøk å kutte ned til trygge drikkemengder: færre enn syv drinker per uke og færre enn tre drinker per anledning for kvinner og eldre mennesker, og færre enn 14 drinker per uke og mindre enn fire drinker per anledning for menn.

Hvor kan jeg få hjelp med mitt rusproblem?

Hvis du føler at du trenger hjelp for å kutte ned på forbruket, kan du kontakte: