Informasjon, veiviser

Søvnvansker hos barn, veiviser

Temaside om Korona

Hva kan du/dere gjøre selv?

  • Vanlige søvnforstyrrelser
    • Er ofte forbigående, men kan likevel forårsake mye uro i familien
    • Cirka 95 prosent av spedbarn skriker når de våkner om natta og krever inngripen fra foreldrene for å sovne igjen
    • Omkring 1-årsalderen vil 60-70 prosent av barna kunne "trøste" seg selv om de får sjansen
    • Barn som ikke vil legge seg, bør vennlig men bestemt legges, barnets protester bør ignoreres
    • Et barn som blir "lullet" i søvn, ev. gynget i søvn, ev. skal sovne i foreldrenes seng, ev. at en forelder er der til det sovner, vil ofte kreve samme oppmerksomhet om det våkner om natta - dvs. trapp ned og avslutt slike ritualer
    • Foreldrene bør forsøke å unngå i gripe inn når barnet våkner og skriker, forutsatt at det ikke feiler noe, for å se om det roer seg av seg selv - ev. over tid jevnt øke varigheten av perioden før de griper inn
  • Spedbarnskolikk
    • Kolikk er egentlig ikke et søvnproblem, men disse barna kan få mindre søvn
    • Søvnproblemet kan vedvare etter at barnet har vokst av seg kolikken, fordi barnet er blitt vant tiltak for å dempe skrikeanfallene - noe barnet vil fortsette å "kreve" for å sove
    • Prøv å la være å reagere på barnets skriking, vent litt og litt lengre før du prøver å roe barnet
    • Ev. vekk barnet med jevne mellomrom før barnet begynner å skrike, og øk så disse intervallene
  • Søvngjengeri og å snakke i søvne
    • Søvngjengere kan skade seg, ta forholdsregler som hindrer slike skader
    • Når barnet går i søvne, skal dere gjøre minst mulig utover å prøve å lede barnet tilbake til sengen
    • Forsøksvis kan dere begynne å vekke barnet ca. 15 min før det tidspunkt det pleier å gå i søvne. Sørg for at barnet er helt våkent i minst 5 minutter. Etter en tid vil tilstanden forsvinne hos de fleste
  • Nattlig sengevæting
    • Unngå stort væskeinntak siste timen før leggetid, og gå alltid på toalettet like før leggetid
    • Ta ev. barnet opp for å tisse en gang siste timen før midnatt, ev. når foreldrene legger seg
  • Snorking, pustevansker under søvn
    • Legg barnet i sideleie når det sover
  • Søvnvansker hos eldre barn
    • Skyldes ofte dårlige søvnvaner
    • De bør venne seg til å legge seg på et fast tidspunkt
  • Natteskrekk
    • Tilstanden går vanligvis over av seg selv, men det kan ta lang tid, flere år
  • Narkolepsi
    • Barnet kan ha nytte av regelmessige, planlagte "lurer"
  • Forsinket søvnfase syndrom
    • God søvnhygiene er nødvendig for å slippe lidelsen
    • Trening bør foregå tidlig på dagen, ikke på ettermiddag/kveld
    • Unngå store variasjoner i når en legger seg/står opp
Forrige side Neste side