Informasjon, veiviser

Utviklingsforstyrrelser hos barn - veiviser

Utviklingsforstyrrelser hos barn: Hva kan årsaken være, og når bør du søke hjelp? Dette er noe av det du kan lese mer om i denne veiviseren.

Hva er utviklingsforstyrrelser hos barn?

  • Det er en samlebetegnelse for alvorlige utviklingsforstyrrelser med avvik i sosialt samspill og kommunikasjon med andre, samt begrenset ensformig, repeterende atferd og interesser
  • Det inkluderer tilstandene barneautisme, Aspergers syndrom og Retts syndrom
  • Barneautisme forekommer hos 4-5 pr 10.000 barn. Aspergers syndrom forekommer hyppigere enn barneautisme. Retts syndrom er sjeldnere enn barneautisme

Hva kan årsaken være?

  • Barneautisme
    • Opptrer før 3 års alder
    • Mangelfull og avvikende utvikling av kontaktevne med forstyrret sosialt samspill
    • Forstyrret og forsinket språkutvikling
    • Tvangspreget atferd med mange ritualer
    • Evnenivået kan være veldig varierende (noen høyere enn normalt, andre normalt, noen lavere enn normalt)
  • Retts syndrom
    • Kun jenter. Omtrent 3 slike barn fødes årlig i Norge (1 av 10 000 jentefødsler)
    • Oppdages mellom 7 og 24 måneder
    • Tap av motoriske ferdigheter, stans i lekeutvikling og sosial utvikling
    • Ufrivillige bevegelser
    • Mentalt tilbakestående
  • Aspergers syndrom
    • Normal språkutvikling
    • Forstyrret sosialt samspill og kontaktvansker
    • Innsnevret og stereotyp, repeterende atferd
    • Nye kriterier gjør at diagnosen regnes som en autismespekterforstyrrelse

Hva kan du/dere gjøre selv?

  • Det viktigste er å merke seg hvilke særegenheter du/dere mener barnet har. Deres observasjoner er nyttige i utredningen av barnet

Når bør du/dere kontakte lege?

  • Så snart det er mistanke om en utviklingsforstyrrelse, bør dere kontakte lege
  • Allmennlegen vil henvise til spesialisthelsetjenesten - barne- og ungdomspsykiatrien

Hva gjør legen?

Sykehistorien

Spørsmål legen kan stille:

  • Har barnets utvikling vært normal?
    1. Ja
    2. Nei, ikke motorisk (lammelser)
    3. Nei, ikke språklig
    4. Nei, ikke oppfattelsesmessig
  • Har barnets utvikling stanset opp? 
    • Ja
    • Nei
  • Når inntrådte stansen i barnets utvikling?
    • Før 1 års alder
    • Omkring 1 år
    • Omkring 2 år
    • Omkring 3 år
    • Senere
  • Kan barnet snakke?
    • Ja, som jevnaldrende
    • Nei, kommunikasjonen er uforståelig
    • Si enkeltord
    • Sette sammen ord
  • Forstår barnet det som blir sagt til det?
    • Ja, litt
    • Ja, mye
    • Nei
  • Er barnet stille eller hyperaktivt?
    • Upåfallende
    • Stille
    • Hyperaktivt
  • Har barnet en variert lek eller gjør barnet det samme hele tiden?
    • Variert
    • Gjør det samme
  • Karakteristika ved barnets atferd?
    1. Prøver å gjøre seg forstått ved f.eks. å peke på gjenstander
    2. Prøver å dele sin interesse med andre
    3. Er preget av ritualer og tvangspreget atferd
    4. Viser interesse for andre barn
    5. Har ufrivillige bevegelser
    6. Virker normalt oppvakt 

Legeundersøkelsen

  • Legen vil foreta en vanlig kroppsundersøkelse for å utelukke eventuelle andre sykdommer
  • I tillegg vil syn og hørsel testes

Andre undersøkelser

  • Ved mistanke om alvorlig utviklingsforstyrrelse vil barnet bli henvist til barne- og ungdomspsykiatrien for videre utredning
  • Det innebærer blant annet psykologiske tester, kartlegging av sosial utvikling, språkutvikling, utvikling av lekeatferd og interesser
  • I noen tilfeller kan andre undersøkelser som CT, MR, EEG, spinalvæskeundersøkelser komme på tale