Trening

NHI anbefaler

Trening

Judo - balanse og nærkontakt

Målet for utøvere i konkurransesituasjon er full seier i kamp uten slag og spark. For andre kan målet være å forsvare seg selv uten å skade andre - eller rett og slett å holde seg i form. NHI.no har møtt Alf Birger Rostad som har vært aktiv judoutøver i over 40 år.
Trening

Er det mulig bare å slanke magen?

Bukfettet kan være spesielt skadelig for helsa, men hvordan blir man kvitt det?
Trening

Fotballskader hos barn og unge

Skaderisikoen ved fotball er høy sammenlignet med mange andre idretter.

Symptomer

Opplever du smerter og lurer på hva det kan skyldes? Prøv symptomsjekkeren og se om du bør oppsøke lege.

Gå til symptomsjekkeren 

Sykdommer

Her kan du søke i vårt oppslagsverk som inneholder 2187 sykdommer.

Gå til alle sykdommer 

Nyheter

Trening

Hvem trener styrke?

Gode og motiverende treningsinstruktører, og det å ha glede av styrketrening, er viktigere faktorer enn forventet resultat av treningen.
Trening

Fysisk aktivitet etter overgangsalder

Fysisk aktivitet kan motvirke at blodkar og muskler forringes i overgangsalderen.
Trening

Styrketrening: Trene morgen eller kveld?

Får du best treningsresultat av å trene tidlig eller sent?
Trening

Styrkeøvelser

Disse styrkeøvelsene kan hjelpe ved ulike skader i beina.
Trening

Uttøyninger

Uttøyninger av muskulatur har begrenset verdi, særlig i forkant av en treningsøkt.
Trening

Idrettsskader, akutte, førstehjelp

Den umiddelbare behandlingen av muskelskjelettskader, eller enhver bløtvevsskade, består i hvile (R, rest), nedkjøling (I, ice), kompresjon (C, compression) og elevasjon (E, elevation). Dette omtales som RICE-prinsippet.
Trening

Skader og forebygging av skader i turn

Hva er vanlige skader i turn, og hvordan kan de forebygges? Det kan du lese mer om i denne artikkelen.
Trening

Helgetrening - er det nok?

Kan det gi like god helseeffekt å trene ei hardøkt i uka, sammenlignet med å spre trening utover alle dagene?
Trening

Overraskende helseeffekt med svært korte intervalløkter

En studie fra Canada viser at intensiv aktivitet i ett minutt kan gi samme helsegevinst som 45 minutter med moderat aktivitet.
Trening

Hold aktiviteten oppe om vinteren

Ved hjelp av et akselerometer har britiske forskere avdekket hvor mye mindre aktive barn er om vinteren i forhold til vår og sommer. - Foreldre må være mer bevisste og legge til rette for aktivitet om vinteren, sier forsker ved Norges Idrettshøgskole, Elin Kolle.
Trening

Vektløfting

Det har blitt konkurrert i vektløfting helt siden antikkens olympiske leker. I dag er vektløfting også viktige støtteøvelser i mange idretter - særlig for dem som vil øke eksplosivitet og styrke.
Trening

Fra sengeliggende med fibromyalgi til norgesmester

Hun lå flere år på sofaen med sterke smerter på grunn av fibromyalgi og leddgikt. Men en dag bestemte hun seg. Nylig ble Trine Sakslund (bildet) norgesmester under NM i kroppsbygging og fitness.
Trening

Fysisk aktivitet kan begrense skader fra alkohol

Ved å følge helsemyndighetenes anbefalinger om fysisk aktivitet, kan noen av alkoholens skadevirkninger på kroppen begrenses.
Trening

- Du må orke å kjempe for det

Ann Cathrin Lübbe vant gull i dressurridning i Paralympics i 2016. Bak gullet ligger mange år med trening -og en kategorisk avfeining av negativitet. - Det jeg ikke kan gjøre noe med, det kaster jeg i søppelbøtta, sier Lübbe.
Trening

Svømming reduserer smerte ved fibromyalgi

Svømming er effektivt for å lindre smerte og bedre livskvaliteten for mennesker med fibromyalgi.
Trening

CrossFit

CrossFit er kjent som en tøff og intens treningsform som ofte gir et tett felleskap blant utøvere. Den største bekymringen blant kritikerne av treningsformen er faren for å utvikle rabdomyolyse.
Trening

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.
Trening

Sykle til jobben - større effekt en du kanskje tror

Kan en sommer som snart går mot slutten være starten på en høst med nye vaner?
Trening

Stillesitting og tidlig død

En stor, ny studie tyder på at minst en times fysisk aktivitet per dag kan kompensere for risikoen for en stillesittende livsstil.
Trening

Fysisk aktivitet positivt etter kreftbehandling

Fysisk aktivitet etter kreftbehandling kan virke positivt på mange måter.
Trening

Fysisk aktivitet mot kreft

En studie med 1.44 millioner deltagere har funnet at fysisk aktivitet forebygger langt flere typer kreft enn tidligere antatt.
Trening

Trene ute eller inne - hva er best for psyken?

Er det forskjell på å trene inne eller ute?
Trening

Fysisk aktivitet gir stor gevinst

Inaktivitet rammer ikke bare den som ikke er aktiv. Det har også store økonomiske konsekvenser for hele samfunnet. Gevinsten ved å få hele Norge i aktivitet er på den annen side enorm. Dersom alle tilfredsstilte anbefalingene, er velferdsgevinsten beregnet til svimlende 239 milliarder kroner i året.
Trening

Inaktivitet - en folkesykdom

På verdensbasis er 4 av 5 unge i 13-15 års alderen mindre aktive enn det som er anbefalt. En nyere studie antyder at inaktivitet nå forårsaker like mange dødsfall som røyking.