Nyhetsartikkel

Å plages med diarè under løping

Diaré under løping er ikke et ukjent fenomen, og det er vanligst blant langdistanseløpere.

Diarè blant løpere er gjerne preget av hyppige, løse avføringer under eller rett etter et løp. Årsaken til dette er ikke klart, men trolig er bevegelse av indre organer, nedsatt blodtilførsel til tarmen (blodstrømmen i kroppen styres fra tarmen til de arbeidende musklene), endringer av hormoner fra magetarmkanalen og angst og stress i forbindelse med selve løpinga medvirkende årsaker.

Selvfølgelig vil jo også maten bevege seg raskere gjennom kroppen mens man løper.

At særlig unge kvinner rammes av diarè under løping, er observert i de fleste undersøkelser som er gjort om temaet og anses i dag som et etablert begrep i forbindelse med hard fysisk anstrengelse og konkurranse.

Amerikanske Mayo Clinic har omtalt fenomenet og kaller det "runner's diarrhea". Forfatteren bak artikkelen, Edward R. Laskowski, gir også noen råd for å motvirke dette.

Råd for å unngå diarè

Ofte kan enkle endringer i kosten være med på å forhindre den stadig tilbakevendende diarèen under løpinga. Her er noen råd for å holde magen stabil:

  • Begrens eller unngå matvarer med høyt innhold av fiber, som bønner, kli, frukt og salat. Om du løper hver dag, bør du prøve deg fram for å finne det riktige nivået av fiber i maten. Spis i stedet fiberrike matvarer etter at du har løpt.
  • Begrens eller unngå matvarer med søtstoffer som vi ofte finner i sukkerfrie drops, tyggegummi eller iskrem.
  • Fra tre til seks timer før løpinga starter, kan du forsøke å unngå koffein og fettrike matvarer.
  • La være å spise noe som helst to timer før løpeøkta starter.
  • Husk at dehydrering kan føre til diarè, så forsøk å drikke godt før og under løpetreninga. Varm drikke kan på sin side virke på fordøyelseskanalen og framprovosere diarè.
  • Å spise energibarer og energigel mens du løper, kan gjøre vondt verre og for noen bidra til diarè.
  • Bruk klær som ikke sitter for trangt mens du løper. Klær som strammer rundt midjen, kan forverre mageproblemene.
  • Et annet råd er å reduserer intensiteten eller gjøre løpeturen kortere i en periode, og så øke på etter hvert som plagene blir bedre.

Et lite "atletisk organ"

Sett i lys av dette er det ikke rart at mosjon er en viktig del av behandlingen av forstoppelse.

Per M. Hellström er professor og overlege ved Karolinska Institutet. Han har skrevet et kapittel i Helsedirektoratets Aktivitetshåndboken om mage-og tarmsykdomer.

Her skriver han at løping og rask gange stimulerer tarmmotorikken ved forstoppelse. Kroppens bevegelser gir da en mekanisk stimulering av magetarmkanalen, noe som øker transporten av innhold fra tykktarm til endetarm ved aktivitet. Når endetarmen fylles opp med innhold, utløses avføringsrefleksen.

Ifølge Helsedirektoratets artikkel er det svært vanlig med symptomer fra magetarmkanalen hvis man driver hard fysisk aktivitet.

Faktisk har omtrent halvparten av alle som deltar i utholdenhetsidretter, symptomer i form av illebefinnende, brekninger, buksmerter, oppblåsthetsfølelse, diaré, kramper i magen eller til og med blod i avføringen.

Dermed kan man fastslå at magetarmkanalen absolutt ikke er et «atletisk organ» som har til hensikt å tilpasse seg når du trener. For tarmens viktigste oppgave er opptak av næringsstoffer i hvileperioder, og ved trening settes dette ut av spill, og tarmen mister den normale funksjonen sin. Hellström skriver i sin artikkel at nøyaktig kosthold og næringsbalanse ved hvile regnes for å være grunnleggende for effektiv trening og hard konkurranse. "Et balansert kosthold (næringsinntak) har avgjørende betydning for å forebygge symptomer fra magetarmkanalen".

Kilder

Referanser

  1. www.mayoclinic.org
  2. Aktiitetshåndboken. www.helsedirektoratet.no