Nyhetsartikkel

Deilig løpetur i høst- og vintervær

Ikke la kaldt vær stoppe deg fra å være fysisk aktiv og holde deg i form.

Er du forkjølet?

Flere er forkjølet om høsten og vinteren, men du trenger ikke å droppe treningen om du bare føler deg litt uopplagt.

- Med en virusinfeksjon i kroppen, er det all grunn til å redusere treningsaktiviteten, sier spesialist i allmenmedisin og medredaktør i Norsk elektronisk legehåndbok (NEL) Ingard Løge.

- Men lett trening som ikke er anstrengende ser ikke ut til å bety noe for sykdomsforløpet, sier han.

Løge presiserer at hvis man ikke er i form og er forkjølet, er det viktig å lytte til kroppen og aksepterer at kondisjonen er dårligere enn når man er frisk.

Les også: Forskjellen på influensa og forkjølelse

Har du derimot feber, bør du ikke trene. Infeksjoner tilsier i de fleste tilfeller at du må ta det noe med ro. Når du har høy feber bør du holde deg i ro hjemme og unngå all form for trening. Høyt aktivitetsnivå når en infeksjon bryter i kroppen, kan svekke kroppens evne til å få kontroll med infeksjonen.

- Feber er en infeksjon i hele kroppen, også i muskulaturen og dermed også hjertet, og trening kan virke nedbrytende. I verste fall kan trening påvirke hjertertymen og føre til hjerterytmeforstyrrelser, sier Løge.

- Men å ligge i ro hele tiden når du har feber, er kanskje ikke nødvendig. Frisk luft er heller ikke farlig, men trening skal du holde deg unna mens du har feber, sier han.

Forrige side Neste side