Nyhetsartikkel

Dørstokkmila

Det er ikke vanskelig å begynne å trene. Det kan de aller fleste få til. Utfordringen er å opprettholde treningen over tid, og gjøre det til en rutine i hverdagen.

Treningsverdenen har blitt en jungel av treningskonsept, gruppetimer, styrkeøvelser og råd som skal få deg i bedre form.

Annenhver dag har landets aviser funnet kilden til evig ungdom eller flat mage. Men hva er det som funker? Hvordan skal vi klare å opprettholde treningen, og navigere oss frem blant alle tips, råd og guider?

Identifiser målet

Det første man bør gjøre er å kartlegge hvorfor man trener. Hva er det jeg ønsker å oppnå?

Er det vektreduksjon som er målet? Ønsker jeg å kunne fullføre et mosjonsløp? Vil jeg bygge muskelmasse? Eller er det først og fremst for en bedre helse?

Å besvare disse spørsmålene er essensielt for å kartlegge hvilken type trening man velger, og for hvilke kostholdsråd man bør følge.

For eksempel: Det er bortimot umulig å bygge muskelmasse samtidig som man ligger i et kaloriunderskudd. Kroppen trenger energi (mat) for å vokse, derfor vil man oppleve lite fremgang dersom man spiser for lite og trener hard styrketrening. I motsatt fall vil man oppleve lite framgang hvis man ikke har kontroll på hva man spiser og trener aktiviteter som gir lite utbytte kalorimessig eller øker formen hvis man ønsker vektreduksjon. Lite progresjon gir lav mestringsfølelse, og lav mestringsfølelse fører til dårlig motivasjon.

Men det første du bør gjøre er å identifisere hovedmotivasjon for treningen for så å finne aktiviteter som er tilpasset målet. Trener du for en bedre helse i forhold til hjerte- og karsykdommer vil nok et intervallbasert treningsregime være en god start.

Du kan lese mer om dette her

Neste side