Nyhetsartikkel

Studie om barfotløping

Er det fornuftig å løpe barbeint?

Barbeintløping er blitt et populært forskningstema, skriver forskerne bak artikkelen "Barefoot running: an evaluation of current hypothesis, future research and clinical applications" som ble publisert i tidsskriftet British Journal of Sports Medicine i oktober 2013.

Så hvor fornuftig er egentlig trenden med å bytte ut løpeskoene med å løpe barfot eller med barfotsko?

Mange nordmenn er blitt kjent med barfotløping gjennom den amerikanske bestselgeren «Born to run» av Christopher McDougall. I boka skildrer han blant annet sin reise til Tarahumara-indianerne i Mexico – som løper kun med sandaler på beina. Her ble han overbevist om at vi mennesker er skapt for å løpe, og at denne evnen til å løpe langt har vært et stort konkurransefortrinn. McDougall mener at våre forfedre trolig løp byttet i senk før de lærte seg å drepe med våpen.

Målet med den nye forskningen var blant annet å finne ut om det stemmer det mange hevder: at å løpe barbeint fører til mindre skaderisiko og bedre resultater? Og er det slik at det å løpe barbeint er menneskets naturlige måte å løpe på?

Les også: Billige løpesko er like gode som dyre løpesko

Hva er barfotløping?

Best Health Information fra BMJ Group har analysert studien, og skriver at barfotløping er blitt et populært tema de siste årene.

Bakgrunnen for dette er altså basert på teorien om at mennesket utviklet seg for lenge, lenge siden ved å jakte over lange avstander – barfot. At det å løpe barfot i dag kan redusere skader, er basert på en teori om at folk som løper barbeint, gjerne lander på forfoten - mens de som løper med sko, i større grad lander med hælen. Å lande på forfoten mener mange er mindre belastende for knærne.

De hevder også at å løpe med sko begrenser bevegelse og utvikling av beinmuskulaturen, noe som gjør det lettere å få skader. Noen mener også at dette gjør at man løper fortere.

Nils Andersen ved Löplabbet forklarer barfotløping ved at den aller viktigste forskjellen ligger i hvordan du møter bakken. "I en dempet løpesko vil de aller fleste lande på hælen og rulle, pronere, over til tåballene for å dempe støtet. Som i et gangsteg, bare i mye høyere fart og med mye større kraft. Tar du av deg skoene, vil du raskt oppleve at du tvinges til å lande lenger fram på foten", skriver han i artikkelen "Barfotløping: Joggeskoens død?"

Les også: Løping - forebygging av overbelastning

Dårlig dokumentert

Forskerne bak studien skriver at gode, langsiktige prospektive studier ennå ikke er blitt gjennomført om barfotløping - så koblingen mellom barfotløping og skaderisiko eller økt ytelse er det umulig å si noe sikkert om.

De fant altså ingen god dokumentasjon på at det å løpe barbeint reduserer skader blant løpere. Det så derimot ut til at om man gikk fra å løpe med sko til å løpe barbeint, kan det føre til flere skader enn å løpe med sko.

Forskerne mener at god barfotteknikk kan være en ferdighet mange nå har lært seg, det vil si: ikke en ferdighet vi er født med. Dermed tar det også tid å lære seg hvordan man løper uten sko. Forskerne konkluderer med at hvis det skal være en fordel å løpe barbeint, vil dette ta tid – først må teknikken læres.

Les også: Ikke nødvendig med spesialsko ved pronering

Kilder

Referanser

  1. Tam N, Astephen Wilson JL, et al.. Barefoot running: an evaluation of current hypothesis, future research and clinical applications. Br J Sports Med 2013.
  2. Best Health information from BMJ Group: http://besthealth.bmj.com/x/news/734388/news-item.html