Nyhetsartikkel

Er det mulig bare å slanke magen?

Bukfettet kan være spesielt skadelig for helsa, men hvordan blir man kvitt det?

Og er det mulig å bare slanke magen?

Underhudsfett er fettreservene man finner direkte under huden. Visceralt fett, eller magefettet, er det som samler seg i magen i mellomrommene mellom organene. For mye visceralt fett øker risikoen for alvorlige helseproblemer.

At dette regnes som det mest helsefarlige fettet, er fordi fettcellene rundt magen kan lage proteiner som trigger betennelser i kroppen. Dette kan igjen øke risikoen for overvekt, diabetes, hjerte-karsykdom, kreft, depresjon og demens.

Les også: Slank - men likevel i faresonen?

En studie fra 2012 utført ved amerikanske Mayo Clinic, viser at mennesker som har normal kroppsmasseindeks, men som har mye fett rundt midjen, hadde større risiko for å dø tidlig enn folk som omtalte seg som overvektige, men hadde relativt smale midjer.

Les også: Styrketrening forebygger bukfedme

Hvilken trening hjelper?

overvekt

Det ser ut til at magefettet er spesielt sårbar for trening. Det å kutte kalorier vil også redusere fettet, men effekten av trening er mer omfattende og varig. Studier har vist at ved moderat trening, mister man mer av visceralt fett enn det totale fettet.

Det er mulig at noen typer trening er bedre enn andre når man ønsker å bli kvitt magefettet. Mens noen studier tyder på at utholdenhetstrening, som å gå eller jogge, er mer effektiv enn vekttrening, konkluderte en studie fra 2013 med at kombinasjonen av aerob trening og økter med vekttrening var det beste for å redusere magefettet.

For mange er sit-ups mageøvelsen man håper skal gjøre underverker, men hjelper det på magefettet?

Mageøvelser, for eksempel sit-ups, kan bidra til å styrke magemusklene og gi bedre holdning. Men du kan ikke punktslanke områder av overflødig kroppsfett med visse øvelser. For å gå ned i vekt og redusere kroppsfettet, må du innta færre kalorier enn du forbrenner ved å justere kostholdet og mosjonsvanene.

Situps vil altså trolig ikke kunne redusere livvidjen din. Da er det bedre å gå en tur.

Bekjempe magefettet

diett

Men selv om fett på kroppen handler om hvordan man balanserer kaloriene man spiser og den energien man forbrenner, spiller også alder en rolle.

Les nasjonale kostråd her

Muskelmasse avtar vanligvis med alderen, mens fettet øker. Tap av muskelmasse gjør også at man forbruker kalorier saktere, noe som kan gjøre det mer utfordrende å opprettholde en sunn vekt.

Mange kvinner merker at magefettet øker når de blir eldre - selv om de ikke øker i vekt. Dette skyldes trolig at østrogenproduksjonen avtar, og dette ser ut til å påvirke hvor fettet er fordelt i kroppen.

Genene spiller også en rolle når det kommer til hvor man lagrer fettet på kroppen.

Det finnes ingen rask vei til å bekjempe magefettet, men dette kan være veien å gå, ifølge amerikanske Mayo Clinic.

  • Spis sunt. Legg vekt på plantebasert mat, som frukt, grønnsaker og helkorn, og velg magre proteinkilder og meieriprodukter med lite fett. Begrens fett som finnes i kjøtt og fete meieriprodukter, som ost og smør. Velg moderate mengder enumettede og flerumettede fettsyrer - som finnes i fisk, nøtter og enkelte vegetabilske oljer - i stedet.
  • Begrens porsjonene. Selv når du gjør sunne matvalg, er også dette kalorier. Begrens porsjonene når du er hjemme, og spiser du ute på restaurant, kan du dele porsjonene eller ta med deg halve måltidet hjem og ta resten neste dag.
  • Vær fysisk aktiv hver dag. Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke. Anbefalingen kan også oppfylles med en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

Les mer om nasjonale råd om fysisk aktivitet

Kilder: NY Times og Mayo Clinic

Kilder

Referanser

  1. www.mayoclinic.org
  2. www.nytimes.com