Nyhetsartikkel

Er det vits med kompresjonsstrømper ved trening?

Kompresjonssokker og kompresjonsklær skal angivelig gi økt blodsirkulasjonen og bedre ytelse ved trening og i konkurranser. Men hva sier vitenskapen?

Flere forskningsrapporter har prøvd å finne ut om kompresjonsklær fungerer som forventet. Har klærne virkelig en effekt som gir økt ytelse og restitusjon - eller er det forventningen til effekten som gir utslag?

Begrunnelsen for at komprimeringsklær skal fungere positivt under og etter trening, er at de skal øke blodsirkulasjonen og dermed oksygentilførselen slik at du yter bedre. Etter endt økt skal de bidra til å transportere avfallsstoffene raskere ut av muskulaturen, og dermed gi raskere restitusjon med mindre stølhet.

For eksempel skal kompresjonsstrømper sikre blodsirkulasjonen i leggene og hjelpe mot kramper. Løpetightsen med kompresjon markedsføres gjerne på samme måte: den skal gi bedre restitusjon og økt oksygenflyt til musklene.

Les også: Ømme muskler etter trening

Fant ingen fordeler

I en studie som er publisert i januar 2015 i The International Journal of Sports Physiology and Performance, har forskere gjort en test av komprimeringsutstyr ved å teste mannlige utøvere som løp både med og uten kompresjonsstrømper.

Les mer om studien her

- Hadde kompresjonsstrømpene fungert som forventet, burde utøverne brukt mindre oksygen og vært mer biomekanisk effektive når de løp med kompresjonsstrømpene, sier Abigail Stickford til NYTimes - en av forfatterne bak studien.

Men som gruppe fant forskerne ingen statistisk signifikante forskjeller i biomekanikk eller hvor effektivt utøverne løp - med eller uten kompresjonsstrømper.

- Basert på resultatene av denne studien, er det usannsynlig at kompresjonsstrømper kan bedre utholdenheten og ytelsen til løperne, sier hun.

Andre studier av komprimeringsklær har også vist lignende resultater. En studie publisert i PLoS One i 20131, viste at komprimeringsshorts ikke øker blodstrømmen til beinmuskulaturen etter trening, selv om økt blodstrøm skal være en av de fremste fordelene ved slike klær. Trening i seg selv økte blodstrømmen etter endt økt, men komprimeringstøyet forsterket ikke denne effekten - i stedet så det ut til at blodstrømmen faktisk ble noe redusert med denne type klær.

Les om studien her

Ingen negative bivirkninger

Men om dette viser hele sannheten om kompresjonsklær, er usikkert.

En annen studie, som er en oversikt over 30 studier2 om kompresjonsklær i idrettssammenheng og restitusjon, konkluderer forskerne med at klærne kan ha effekt i gitte situasjoner.

I aktiviteter som er eksplosive, og som inneholder hopping og raske løp som basketball og terrengløp, så de en effekt. I andre sportsgrener som vekttrening, rapporterte utøverne om at de følte det mer behagelig å ha på kompresjonsklær.

Hvordan klærne fungerer er ikke godt å si, det er mulig man også blir påvirket mentalt.

- Vi kan ikke "blinde" deltakerne i treningsstudier i forhold til om de er iført komprimeringsplagg eller ikke, sier Billy Sperlich til NYTimes. Han er professor ved Universitetet i Würzburg i Tyskland og ledet denne studien.

- Så folks forventninger til hva klærne vil oppnå, kan farge resultatene. Det betyr imidlertid ikke at eventuelle fordeler man oppnår med disse klærne, ikke er ekte, sier Sperlich.

Han presiserer at tro også er en sterk faktor når man skal yte, og anbefaler komprimeringsklær til personer som tror på prestasjonsfremmende effekt. Han sier også at for de som ønsker å bruke komprimeringstøy når de trener, bør klærne passe riktig - de må sitte tett. Mange mennesker opplever at de misliker følelsen av å bli "klemt", sier han.

- I våre studier likte omtrent 50 prosent å benytte komprimeringstøy, 30 prosent var likegyldige og 20 prosent likte ikke kompresjon i det hele tatt, sier Sperlich.

Den gode nyheten er at ingen studier til nå har funnet noen negative fysiologiske effekter av komprimeringsklær. Men det er viktig å vite at for å få den ønskede uttalte restitusjonseffekten, må man beholde klærne på etter treningsturen.

Kilder

Referanser

  1. Sperlich B, Born DP. Squeezing the muscle: compression clothing and muscle metabolism during recovery from high intensity exercise. PLoS One 2013. doi:10.1371/journal.pone.0060923 DOI
  2. Born DP, Sperlich B, et.al. Bringing light into the dark: effects of compression clothing on performance and recovery. Int J Sports Physiol Perform 2013.
  3. Stickford AS, Chapman RF, et.al. Lower-leg compression, running mechanics, and economy in trained distance runners.. Int J Sports Physiol Perform 2015. doi:10.1123/ijspp.2014-0003 DOI
  4. http://well.blogs.nytimes.com/2015/01/14/can-compression-clothing-enhance-your-workout/?ref=health&_r=1