Nyhetsartikkel

Frykten for treningssenteret – her er guiden som kan hjelpe deg

Etter den søte kløe, kommer den sure svie. Sommeren nærmer seg slutten og kampen mot sommerkiloene står for døren. Enten du kvier deg for å begynne treningen igjen, eller er nybegynner, så er det ingen hemmelighet at et treningssenter kan være en skremmende plass. Her er guiden som kan hjelpe deg med å navigere gjennom denne ukjente jungelen.

Forberedelser

Når du har valgt treningssenter eller treningskjede, så skaff deg en oversikt over hva senteret tilbyr og hvordan det ser ut.

Ta kontroll over situasjonen. La gjerne det første besøket være en ren rekognoseringsrunde.

Hvilke gruppetimer finnes? Hvem jobber på senteret? Hvordan ser det ut i styrkesalen? Hvem er gjengangerne (de avslører seg overraskende fort)?

Dette kan være en lur framgangsmåte, så slipper du å gå inn i et helt ukjent lokale og kanskje bedrive en aktivitet du ikke er bekvem med. Det vil i så fall gjøre situasjonen ekstra utrygg. Visualiser gjerne hva du tror vil skje når du kommer inn på treningssenteret. Identifiser konkret hva som er skummelt. Legg også en plan for hva du skal gjøre når du først kommer dit.

Begynn i det små

Ok, da har du blitt litt kjent på senteret. Hva nå?

For å bli litt varmere i trøya så har du tre alternativ:

  1. Finn en gruppetime som passer deg og som du vil prøve. Gruppetimer er som regel konseptbasert med en instruktør. Du får en introduksjon av konseptet ved starten av timen, og hva du skal gjøre. På denne måte slipper du å tenke for mye på alt «rundt».
  2. Velg en aktivitet hvor du føler deg trygg. Hvis du er komfortabel med å løpe på tredemøllen, så gjør det på den første økten. På denne måten gjør du en aktivitet som du mestrer, samtidig som at du får tatt «tempen» på senteret.
  3. Avtal en time med treningsveileder/PT. Dette er kanskje den beste måten å gjøre seg kjent i styrkesalen på. Da får du veiledning et visst antall ganger, du får demonstrert øvelser ut ifra ditt behov, og dere er to om det. Pluss at du kan spørre den ansatte om alt du måtte lure på underveis.

Trygge rammer

Frykten for å bevege seg inn på et treningssenter, og spesielt styrkesalen, er en kjent utfordring for mange. Ofte forsterkes den frykten ved at man er i en sårbar situasjon. Dette kan være alt fra en skade, at du er totalt ukjent med styrketrening, eller usikkerhet rundt eget utseende.

Andre tenker veldig mye over hvordan de blir oppfattet av menneskene rundt seg. Vi er redde for å bli sett på treningssenteret. Å føle seg ukomfortabel på treningssenteret til å begynne med, er egentlig helt normalt. Vi har alle opplevd det. Og alle har begynt en plass. Å gjøre noe man aldri har gjort før, er skummelt for de fleste av oss. Ufarliggjør situasjonen.

Dette gjelder til og med «de store gutta» i benkpressen, og «sylfidene» på elipsemaskinen. En dag var den første for dem også. Skap trygge rammer for deg selv med øvelser som til å begynne med er enkle å utføre. Få med en venn, kjæreste eller et familiemedlem. «There is power in numbers.»

Perspektiv

Det som kanskje er det viktigste å huske på, er at de aller fleste har nok med sitt. Vi er der for å gjøre en jobb og er mest opptatt av å utføre oppgaven. Vi bryr oss lite om hva alle andre gjør. Og hvis vi setter ting i perspektiv så ser vi at til og med den mest vante treningsentusiasten har innarbeidede rutiner for å skape trygge rammer for seg selv i en relativt sårbar situasjon.

Ta for eksempel han med det store head-settet og det alvorlige blikket. Sjansen er stor for at han lager en «boble» med musikk han liker og lite øyekontakt for å takle situasjonen på sin måte. «Langdistanseløperen» velger ofte tredemølla helt ytterst for å holde seg i sin egen verden og ikke ha så mye kontakt med folk rundt seg. Nok et eksempel er «flokkdyrene» tenåringer. Fjellvettregelen «gå ikke alene» gjelder ganske hardt for denne gruppen. Sjelden du ser færre enn tre tenåringer på samme apparatet på treningssenteret. Dette er deres måte å takle en utrygg situasjon på.

Utfordre deg selv til å prøve i en måneds tid, så vil du fort se at du ønsker å fortsette. Et treningssenter er for alle, og man trenger ikke å være godt trent for å begynne på et senter. Vil du gå glipp av fordelene med trening bare fordi du ikke føler deg helt komfortabel i starten? Finn din «boble» og gi litt F!

Kristian-2.jpg
Artikkelforfatter Kristian Thanem Bjøru er PT-Pro. Foto: Jørgen Kvam

Kristian Bjøru har utdannelse fra California Lutheran University (CLU) innen Exercise Science & Sports Medicine, fordypning innen Human Performance. Han har i tillegg over 8000 gjennomførte PT-timer som PT-Pro. Kristian jobber også på salgsavdelingen til NHI. Innholdet i denne artikkelen er skrevet uavhengig av eksterne kommersielle interesser.