Nyhetsartikkel

Fysisk aktivitet og fibromyalgi

Korte økter med aktivitet kan bidra til å forbedre symptomene på fibromyalgi.

Alle får smerter og plager til tider. Men hvis du har fibromyalgi, har du utbredte smerter i hele kroppen.

Fibromyalgi er et smertesyndrom som består av ulike symptomer og tegn. Ennå vet man lite om årsaken, men tilstanden er kjennetegnet ved kroniske muskelsmerter i minst tre av kroppens fire kvadranter og med varighet i minst tre måneder.

Trolig dreier tilstanden i mange tilfeller seg om langvarig psykisk og fysisk overbelastning.

Gjennomførbar trening

En ny studie viser at mennesker med fibromyalgi kan redusere smertene sine ved å legge inn korte økter med aktivitet hver dag. Dette er en tilnærming til trening som kan være enklere å gjennomføre enn mer regelmessig og organisert mosjon.

Studien ble gjort av amerikanske forskere ved Johns Hopkins University og University of Michigan. Den ble finansiert av et stipend fra US National Institutes of Health, og er publisert i tidsskriftet Arthritis Research and Therapy.

Det finnes ingen direkte behandling mot fibromyalgi, men behandling kan forbedre symptomene. En av de mest studerte behandlingsformene er fysisk aktivitet, og forskning har vist at minst 30 minutter med moderat fysisk aktivitet daglig kan føre til mindre smerter.

Men mennesker med fibromyalgi kan oppleve det som vanskelig å følge et treningsprogram. Derfor ville forskerne undersøke om pasientene fortsatt vil få fordeler av å drive aktivitet gjennom en litt annen tilnærming: 30 minutter fordelt utover dagen, med små stunder med aktivitet i forbindelse med daglige gjøremål.

Små aktiviteter

I studien så de på om disse svært korte øktene kan forbedre symptomene på fibromyalgi. Forskerne instruerte en gruppe mennesker til å gradvis øke aktivitetsnivået mens de utførte dagligdagse oppgaver. I kontrollgruppen fikk deltagerne kun generell informasjon om fibromyalgi.

Deltagerne i aktivitetsgruppa var betydelig mer i bevegelse i løpet av en 12-ukers periode enn tidligere. Det viste skritt-telleren deres som økte med 54 prosent. Symptomene ble også forbedret. De opplevde langt mindre smerte enn deltagerne i kontrollgruppa. Aktivitetsgruppa opplevde også at de var i stand til å være mer fysiske enn den andre gruppa.

Ta trappa

Forskerne konkluderer med at det å fordele aktiviteten til små stunder utover dagen har den samme positive effekten som 30 minutter sammenhengende mosjon.

I praksis vil dette si at har du fibromyalgi, kan små, overkommelige økter med daglig aktivitet som hagearbeid, husarbeid eller å ta trappene i stedet for heisen ha positiv effekt på symptomene.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Bursts of activity may benefit people with fibromyalgia. guaradian.co.uk www.guardian.co.uk
  2. Fontaine KR, Conn L, Clauw DJ. Effects of lifestyle physical activity on perceived symptoms and physical function in adults with fibromyalgia: results of a randomized trial. Arthritis Research & Therapy 2010; : .