Nyhetsartikkel

Fysisk aktivitet og psykiske lidelser

Temaside om Korona

Fysisk aktivitet og angstlidelser

Mens sammenhengen mellom depresjoner og fysisk aktivitet er godt dokumentert, er det mindre dokumentasjon når det kommer til angstlidelser. Men studier viser likevel at angst og spenningsnivå blir redusert etter en treningsøkt. En rapport som er publisert i BMJ Sport10, viser at fysisk aktivitet kan redusere symptomer på angst, men ikke like effektivt som antidepressiva.

Forskere fra England har i denne studien samlet informasjon fra randomiserte, kontrollerte studier for å se på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og angstlidelser. Forskerne kom fram til at mennesker som sliter med panikkangst, kan oppleve at fysisk aktivitet vil redusere symptomene. Likevel viser deres gjennomgang at trening er mindre effektivt enn antidepressiva. Studien viser også at det ikke er noen forskjeller mellom aerob og anaerob aktivitet når det gjelder å redusere symptomer på angst, samtidig som de ikke kan se om det er lett mosjon eller moderat til intensiv trening som er mest effektivt ved angstlidelser.

Også en Cochrane-oversikt om dette temaet viser at flere varianter av trening kan gi nytte. Det kan være høy eller lav intensitet, foregå i grupper eller individuelt. Resultatene viser heller ikke her noen forskjell på aerob og anaerob trening.

Les mer om Cochrane-oversikten her

Kilder

Referanser

  1. https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/psykiske-lidelser-voksne/
  2. Choi K, Chen C, et.al. Assessment of Bidirectional Relationships Between Physical Activity and Depression Among Adults. JAMA Psychiatri 2019. doi:10.1001/jamapsychiatry.2018.4175 DOI
  3. Harvey S, Øverland S, et.al. Full Access Exercise and the Prevention of Depression: Results of the HUNT Cohort Study. The American Journal of Psychiatry 2017. doi.org
  4. Martinsen E. . Fysisk aktivitet for sinnets helse. Tidsskr Nor Lægeforen 2000.
  5. https://www.fhi.no/publ/2018/effekt-av-fysisk-trening-for-personer-med-alvorlige-psykiske-lidelser.-over/
  6. Gordon BR, McDowell CP, Hallgren M et al. . Association of Efficacy of Resistance Exercise Training With Depressive Symptoms Meta-analysis and Meta-regression Analysis of Randomized Clinical Trials.. JAMA Psychiatry 2018. jamanetwork.com
  7. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2011/04/positiv-sammenheng-mellom-psykisk-helse-og-fysisk-aktivitet-blant-ungdom-i
  8. Zahl T, Steinsbekk S, et.al. Physical Activity, Sedentary Behavior, and Symptoms of Major Depression in Middle Childhood. Pediatrics 2017. DOI: 10.1542/peds.2016-1711 DOI
  9. https://www.fhi.no/nettpub/hin/levevaner/fysisk-aktivitet/
  10. Jayakody K, Gunadasa S, et.al. Exercise for anxiety disorders: systematic review.. BMJ Sport 2014. www.ncbi.nlm.nih.gov
  11. Biddle S.. Physical activity and mental health: evidence is growing. World Psychiatry 2016.
  12. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/exercise-and-stress/art-20044469

 

Forrige side