Nyhetsartikkel

Hva er gevinsten med å sykle til jobb?

Å sykle til jobben - eller ta bilen. Hvilke forskjeller i helseeffekt gir det egentlig?

Voksne som sykler eller går til jobb, har en betydelig lavere fettprosent og kroppsmasseindeks (BMI) sammenlignet med voksne som bruker bilen til jobb.

Det viser en ny studie i The Lancet Diabetes og Endocrinology journal.

Selv folk som bruker offentlig transport, hadde lavere BMI og mindre kroppsfett sammenlignet med de som kun benyttet bil. Dette tyder på at også den aktiviteten kollektivreiser innebærer, kan være viktig for helsa di.

Dette skal være første gang forskere har undersøkt nettopp dette - nemlig sammenlignet helseeffekten ved å gå eller sykle til jobben med å ta bilen.

Les også: Derfor bør du sykle til jobben

Å sykle hadde best effekt

Sykle til jobben

Forskerne inkluderte 150 000 briter i alderen 40 til 69 år i denne studien - som inngikk i en enda større studie der forskerne har kartlagt helseeffekten av å bruke ulike transportmiddel.

Den sterkeste sammenhengen ble funnet mellom de som syklet og de som kjørte bil på vei til jobb. Resultatene viste at menn som syklet til jobb, i snitt veide fem kilo mindre enn menn som tok bilen. Syklistene hadde også en lavere BMI enn bilistene. Det samme gjaldt for kvinnene - de som syklet var 4,4 kilo lettere enn de som tok bilen.

Å gå hadde også en lignende effekt, men ikke i like stor grad som sykling.

Men uansett om deltagerne gikk eller syklet: jo lengre avstand til jobben - jo lavere BMI.

Forskerne tok hensyn til faktorer som utdanning, røyking, alkoholkonsum og øvrig fysisk aktivitet da de beregnet disse resultatene.

Les også: Er sykling noe for deg?

Enkelt valg

sykler

Lars Bo Andersen ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, har i forbindelse med den aktuelle studien skrevet en kommantarer i the Lancet Diabetes & Endocrinology.

Han omtaler funnene som viktige. Pendling til jobben er en hverdagslig aktivitet som mange yrkesaktive mennesker trenger. Han skriver at det ikke er alle som liker de ulike mosjonsaktivitetene som tilbys på fritiden, derfor kan aktiv transport være et viktig og enkelt valg som hjelper mennesker til å oppnå anbefalte nivåer av fysisk aktivitet.

Han skriver også at fysisk aktivitet i forbindelse med pendling har helsemessige fordeler, selv om intensiteten er moderat og ikke gir høy puls.

Kilder

Referanser

  1. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-03/tl-tld031516.php