Nyhetsartikkel

Hvor fort mister vi muskelstyrke om vi sitter i ro?

Inaktivitet i 14 dager gir merkbart mindre muskelstyrke.

En ny studie fra Danmark viser at unge mennesker mister en tredjedel av muskelstyrken sin hvis de ikke bruker kroppen i 14 dager på rad.

Det er forskere fra ”Center for Sund Aldring og Biomedicinsk Institut”, ved Københavns Universitet, som står bak studien.

De har undersøkt hvor fort man mister styrke og muskelmasse hvis man går fra å være normalt aktiv til inaktiv – for eksempel ved en skade, ved sykdom eller bare ved å være ekstra inaktiv i ferien. Studien er gjennomført ved å se på hva som skjer med musklene hos yngre og eldre menn etter en periode med full inaktivitet, såkalt immobilisering av et bein.

Mistet en tredjedel styrke

Inaktivitet

Resultatene viste at både eldre og unge mistet mye muskelstyrke. Etter 14 dager med det ene beinet i skinne, mistet de unge opp mot en tredjedel av styrken sin, mens de eldre mistet omtrent en fjerdedel.

- En ung mann som blir immobilisert i 14 dager, mister muskelstyrke i beinet tilsvarende det å bli 40 til 50 år eldre, sier Andreas Vigelsø, forsker ved Center for Sund Aldring og Biomedicinsk Institut ved Københavns Universitet i en nyhetsmelding fra universitetet.

Etter hvert som vi blir eldre, mister vi muskelmasse. Unge menn har derfor omtrent et kilo muskelmasse mer i hvert bein enn eldre menn. Begge gruppene mistet muskelmasse etter at de hadde vært inaktive i to uker, men de unge mistet i snitt 485 gram i det beinet som var immobilisert. De eldre mennene mistet omtrent 250 gram. Kondisjonen falt også i begge gruppene.

Forskerne sier i en nyhetsmelding på universitetets nettsider at jo mer muskelmasse man har, jo mer mister man. Det betyr at er du trent, og blir skadet, mister du mer muskelmasse enn en som er utrent.

De understreker også at selv om de eldre mister mindre muskelmasse, og fallet i kondisjon er mindre enn hos de yngre, så er trolig tapet mer kritisk for en som er eldre. Det er fordi det i større grad kan gå utover livskvalitet og helse for øvrig.

Må supplere med styrketrening

Slappe av

Etter 14 dages inaktivitet, skulle forsøkspersonene trene med sykkel 3-4 ganger i uken i seks uker.

Det viste seg at sykkeltrening ikke var nok til at forsøkspersonene gjenvant den opprinnelige muskelstyrken.

- Skal du gjenvinne muskelstyrken din etter en periode der du har vært helt inaktiv, må du supplere med styrketrening, sier Andreas Vigelsø.

Forskerne sier at det er interessant at tapet av muskelmasse ved inaktivitet går så fort og at det faktisk tar tre ganger så lang tid å komme tilbake til utgangspunktet. Det kan skyldes at om man tvinges til å være helt i ro, for eksempel i forbindelse med et beinbrudd, er man i ro 24 timer i døgnet.

Resultatene av studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Rehabilitation Medicine.

Kilder

Referanser

  1. http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2015/06/14-dages-inaktivitet-goer-unge-40-aar-svagere/