Nyhetsartikkel

Korte treningsøkter med høy intensitet best for et langt liv

Korte økter med hard trening som gjør at du må hive etter pusten, er bedre enn lengre, moderat trening. Det viser resultatene fra en ny studie publisert i det medisinske tidsskriftet JAMA.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Å gå gir også gode helsegevinster

ut på tur

En annen studie publisert i tidsskriftet Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology i 2013, viser at det å gå en hurtig tur gir like mange helsegenvinster som å løpe. I denne studien var målet var finne ut om det var forskjeller på de ulike aktivitetene når det kommer til å kutte risikoen for høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes - og dermed redusere risikoen for hjertesykdom.

Les mer om denne studien her

Forskerne konkluderte med at en lang og rask gåtur var like bra som å løpe for å kutte risikoen for hjertesykdom. Men her var tiden man bruker avgjørende.

De som går, må bruke lengre tid på aktiviteten for å oppnå de samme fordelene som de som løper. Dette er fordi det er det totale energiforbruket som gjelder.

I mange tilfeller vil en som løper, bruke mer energi enn en som går, og dermes høste flere helsegevinster. Derfor bør en som går tur, ha i bakhodet at det må settes av lengre tid til aktiviteten. Studien viser at jo mer løperne løp, og turgåerne gikk, jo større var de helsemessige fordelene.

Kilder

Referanser

  1. Gebel K, Ding D, et.al. Effect of Moderate to Vigorous Physical Activity on All-Cause Mortality in Middle-aged and Older Australians. JAMA Internal Medicine 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2015.0541 DOI
  2. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/fysisk-aktivitet/anbefalinger-fysisk-aktivitet
Forrige side