Nyhetsartikkel

Leken trening i juleferien

Juleferien nærmer seg og muligheten for lekne treningsøkter titter frem. Hva om du velger å leke deg igjennom julen?

Like sikkert som julematen settes frem på bordet, diskuteres det om hvor mye trening som «må til» for å ikke miste formen.

De fleste av oss har nok bare godt av en liten pause fra de faste rutinene med jobb, stress og den uendelige diskusjonen om «Hva skal vi ha til middag?»
Da kan vi også inkludere trening. Bryte opp i gamle mønster, fornye motivasjon og inspirasjon via lek og moro. Vi har ekstra tid med barn og familie som vi kan bruke sammen på en positiv og morsom måte. Med snø, is og klare vinterdager er mulighetene uendelige for akkurat dette.

Bli med på aketur

Når var det sist gang du var i akebakken å lo så hardt at du måtte legge deg ned? Når kjente du adrenalinet pumpe og snøføyken i øynene? Bli med barna når de skal ut for å ake, trekk kjelken opp HVER gang og kjenn at pulsen stiger i kroppen.

Lag deres egen snømannfamilie. Rull store snøballer frem og tilbake, kjenn at kroppen brukes og at du må ta i med både rumpe og lår. Gå sammen og løft de oppå hverandre. Sett deg ned, stram opp i kjerne og bruk føttene. Så sender du ungene inn etter gulrøtter og knapper, mens du hiver litt etter pusten og kjenner at hjertet banker. Er det få i familien så spe gjerne på med en snømann-nabo eller to.

Skøyter

Ta med hele familien på skøyter. Fyll opp sekken med både varm og kald drikke. Pledd, sitteunderlag, en god matpakke og litt julegodt. Se an været dagen i forveien så man kan skape en god opplevelse for barna. Her er det jo bare å invitere med venner og slekt for en morsom dag på isen. Knall, fall og latter kan jeg garantere deg. Og om du velger å legge inn en runde eller tre rundt banen, så vil nok også svetteperlene titte frem.

Snømåking er kanskje ikke det artigste man gjør og mange har snøfreser for å få jobben gjort unna i en fei. Men hva med en liten utfordring? Ta frem den gode gamle snøskuffa og gå til verks. Sett gjerne på litt treningsmusikk og brett opp ermene. Lag deg et lite skjema med cirka snødybde og hvor fort du greide og måke plassen. Og skulle naboen være av den konkurransepregede sorten så brus gjerne litt med dine fjær og fortell hvor flink du er. Er du heldig så slipper du høre hans eller hennes snøfreser brumme på flere dager.

Prøv nye nytt

Selvfølgelig kan man jo trene slik man er vant til, men hva med å prøve noe nytt? En treningsform som din venn holder på med, eller en liten drøm du har hatt siden du var barn? Mange treningssentre har muligheten for drop in besøk eller ukespass. Det kan også være roligere enn etter jul, som gjør at du får prøvd nye treningsformer uten for mye folk til stede. Det finnes utallige treningsalternativer på treningssentre. Spør de som jobber der om hjelp for å finne det som passer deg best.

Det finnes mange ildsjeler som arrangerer mulighet for utetrening. Ta deg litt tid på sosiale media og søk etter dette. Så kan det godt hende det dukker opp muligheter ikke langt unna der du bor. Etter en god treningsøkt ute er opplevelsen av en kopp kakao og en varm dusj ren og skjær magi.

HIIT

Ofte kan man føle en at julen kan være litt travel enkelte dager, når man skal rekke alle juleselskapene. Med litt planlegging så er HIIT en smart måte å løse dette på. HIIT (Høy Intensitet Intervall Trening) er en treningsform der du får kombinert utholdenhet og styrketrening. En flott måte å trene på om du har det litt travelt mellom tante Anna sin julefrokost og bestemors julemiddag. HIIT kan kjøres på et treningssenter med styrkeøvelser, men også ute med egenvektøvelser.

Er du en av de som husker hvor du var da Oddvar Brå brakk staven, men som ikke har rørt ski siden da? Du må ikke brenne av julebudsjettet på splitter nye felleski. På bruktmarkedet er det lett å kjøpe rimelig og bra vinterutstyr. Kanskje noen i familien eller venner kan låne bort?
Mulighetene er mange og bare fantasien setter grenser for hva du kan gjøre.

Jeg tenker at det viktigste er at man får opp pulsen, gjerne i 30 minutter, daglig. Ta utgangspunkt i at aktivitetene skal være moro, gjerne med flere, og ute i solen så man får påfyll av D-vitaminer. Kos deg med julemat og senk skuldrene. Julen kommer tross alt bare en gang i året.


Skap deg en fantastisk jul.


Personlig trener Roger Dahl