Nyhetsartikkel

Mer smerter ved barfotløping

Personer som løper i delvis minimalistisk fottøy, eller helt minimalistisk fottøy ("barfotsko") har høyere risiko for skader og smerter enn de som løper med vanlige joggesko.

Dette ifølge en studie som ble forhåndspublisert i British Journal of Sports Medicine i desember 20131.

Løper anderledes

Innledningsvis beskriver forfatterne hvordan joggesko-industrien har gått gjennom store endringer i løpet av de siste årene, basert på de teoretiske fordelene ved barfotløping, eller løping med minimalistisk fottøy. Laboratoriestudier viser også at det å løpe barfot fører til at vi løper annerledes. Blant annet reduseres den maksimale kne- og hoftefleksjonen under løping. Fra et medisinsk perspektiv antyder dette at å løpe barfot kan være skadeforebyggende.

Målet med studien var å undersøke effekten ulike typer fottøy har på skadeforekomst og smerteopplevelse hos mosjonister.

Les også: Er barfotløping fornuftig

Erfarne løpere

Deltagerne var 103 løpere med nøytral eller mild pronasjon, som ble tilfeldig inndelt i tre grupper. De var kvinner og menn i alderen 19-53 år, med minst fem års løpeerfaring. Alle hadde løpt jevnlig de siste seks månedene før studien. En av gruppene fikk nøytrale joggesko, en gruppe fikk delvis minimalistiske sko, og den tredje gruppen fikk en helt minimalistisk sko (barfotsko).

Etter å ha gjennomgått grunnleggende tester for å finne ut mer om trenings- og skadehistorikk, startet deltagerne et 12-ukers treningsprogram som skulle forberede dem til et løp på 10 km.

Minst skader med nøytral joggesko

99 deltakere ble inkludert i den endelige analysen, og 23 skader ble rapportert. Det oppsto minst skader (4) med den nøytrale skoen, mens den delvis minimalistiske skoen tikket inn med flest skader (12). Løpere som var i gruppen med barfotskoene, rapporterte mer smerter både på for- og baksiden av leggen.

Les også: Billige løpesko er like gode som dyre løpesko

Forsiktig med å anbefale minimalistisk fottøy

Forfatterne konkluderer med at det å løpe i minimalistisk fottøy ser ut til å øke risikoen for skader og smerter i leggen. Det er også uklart i hvilken grad, om noen, et forberedende styrke eller kondisjonsprogram kan ha på å begrense skaderisikoen ved bruk av minimalistisk fottøy. Leger bør derfor være forsiktige med å anbefale minimalistisk fottøy til løpere som ellers ikke er vant til slikt fottøy, og som forbereder seg til å løpe et 10 km løp.

Skoene som ble brukt i studien var Nike Pegasus 28 (nøytral), Nike Free 3.0 V2 (delvis minimalistisk) og Vibram 5-Finger Bikila (helt minimalistisk).

Kilder

Referanser

  1. Ryan M, Elashi M, Newsham-West R, Taunton J. Examining injury risk and pain perception in runners using minimalist footwear. BJSM 2013. bjsm.bmj.com