Nyhetsartikkel

Runner`s high

Runner`s high er en følelse av eufori og velvære, og redusert ubehag, som man kan oppnå ved langvarig kondisjonstrening. Følelsen kan motivere og bidra til at vi fortsetter å løpe - men hvorfor får vi runner`s high?

Runner`s high beskrives gjerne som en euforisk følelse. Noen sier at de føler seg "uovervinnelige", man kan oppleve at smerter og ubehag blir mindre framtredende, eller man mister følelsen av tid.

Runner´s high er et psykologisk velvære som er forbundet med langvarig, rytmisk trening. Dette velværet er ikke utelukkende knyttet til løping. Også svømming, sykling og roing kan gi denne opplevelsen. Det viktigste ser ut til å være at man er aktiv i 30 minutter eller mer, med moderat intensitet. Noen oppnår aldri runners high - til tross for løpeøkter som er både langvarige og hyppige.

Hvorfor denne følelsen oppstår, er fortsatt uklart. 

Endorfiner og hormoner

Lenge trodde man at forklaringen var at langvarig trening frigjorde endorfiner - som kan bidra til en følelse av velvære. Denne teorien stammer fra forskning som ble gjort på 1980-tallet. Forskningen viste at mengden endorfiner i blodet toppet seg etter langvarig trening. Man antok derfor at det var disse følelsene som førte til den euforiske følelsen. Men ettersom endorfiner ikke kan passere gjennom blod-hjerne-barrieren, er det usannsynlig at det er endorfiner alene som gir den gode følelsen.

I en studie fra 2015 fant forskere at mus med lave nivå av et hormon kalt leptin, så ut til å løpe lenger enn mus med normale leptinnivå. Leptin produseres i fettvev og deltar i reguleringen av kroppsvekt. Tanken er at jo sultnere du er, jo mer motivert er du til å fortsette å løpe (for å jakte på mat). Den motivasjonen tror man kan gjøre det lettere å få runner`s high.

Øker nivået av endocannabinoider

I en studie som ble publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA i 2015, viser forfatterne at runner`s high er avhengig av cannabinoide reseptorer - ihvertfall hos mus. Løping øker blodnivået av både endorfiner og endocannabinoider. Endocannabinoider er kjemikalier kroppen selv produserer, som ligner på kjemikalier vi kan finne i cannabis.

Forskerne fant at mus hadde høyere nivå av både endorfiner og endocannabinoider etter å ha løpt. De fant også at mus var mindre følsomme for smerter, mindre engstelige, og roligere etter å ha løpt. Når forskerne blokkerte musenes endocannabinoide reseptorer, var ikke musene lenger avslappet etter å ha løpt. Tvert imot - de var like engstelige som før de løp, og svært følsomme for smerte. Blokkering av opioide reseptorer, som blokkerer endorfinene, så derimot ikke ut til å påvirke roen musene følte etter å ha løpt.

Endringer i mikro-RNA

I en studie som ble publisert i Medicine & Science in Sports and Exercise i 2018, skriver forfatterne at både endorfiner, endocannabinoider, monoaminer og neurotrofiner er involvert i den euforiske reaksjonen. Hvilke mekanismer inne i cellene som regulerer denne effekten, er ikke definert, men forskere mener det kan skyldes endringer i mikro-RNA, som deltar i reguleringen av genene i cellekjernen. Mikro-RNA endringer har vist seg unike hos løpere som opplever eufori etter å ha løpt.

Andre har foreslått at noe så enkelt som økt kroppsvarme - forårsaket av trening, kan ha en beroligende og behagende effekt.

Motiverende  - men ikke avgjørende

Årsaken til at den gode følelsen oppstår, ser med andre ord ut til å være sammensatt. Oppskriften er heldigvis mindre komplisert - det handler om å være moderat aktiv over tid. 

Selv om runner`s high kan oppleves motiverende og/eller som en belønning for strevet, er det ikke alle som opplever det - til tross for at de trener både lenge og intensivt nok. Heldigvis er ikke runner`s high avgjørende for effekten av treningen: En sterkere og friskere kropp, bedre søvn, bedre humør og god samvittighet er også fine ringvirkninger av trening - og det kan alle oppnå.

Kilder

Referanser

  1. Fuss J, Steinle J, Bindila L, Auer MK, Kirchherr H, Lutz B, Gass P.. A runner's high depends on cannabinoid receptors in mice. Proc Natl Acad Sci USA 2015; 112 (42): 13105-13108. www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Raichlen DA, Foster AD, Seillier A, Giuffrida A, Gerdeman GL.. Exercise-induced endocannabinoid signaling is modulated by intensity.. Eur J Appl Physiol 2013. www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Hicks SD, Jacob P, Perez O, Baffuto M, Gagnon Z, Middleton FA.. The Transcriptional Signature of a Runner's High.. Med Sci Sports Exers 2018. www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. WebMD: Runner's High: Is It for Real? www.webmd.com
  5. Berkely Wellness, University of California: Chasing runner`s high? www.berkeleywellness.com
  6. Fernandes MF, Matthys D, Hryhorczuk C, Sharma S, Mogra S, Alquier T, Fulton S. Leptin Suppresses the Rewarding Effects of Running via STAT3 Signaling in Dopamine Neurons.Cell Metab 2015; 22 (4): 741-749. www.ncbi.nlm.nih.gov