Intervju

Slik ble Mari Weider kvitt plantar fasciitt

Mari Weider er intensivsykepleier, blogger og hinderløper. Trening er en stor del av livet. Hva gjør hun når hun får smerter i hælen og diagnosen plantar fasciitt?

Plantar fasciitt gir smerter i festet til den store seneplaten under foten. Prognosene er ikke veldig lystig lesing for en som på ingen måter kan tenke seg å være i ro.

Mari Weider løper mange mil i uka – og elsker det. I 2017 deltok hun blant annet i Spartan Race Ultra Beast og Strong Viking, Iron Viking. Begge er hinderløp på henholdsvis 50 kilometer og 45 kilometer. 

Smertene i hælen kom på våren 2014 – og hun skjønte ganske fort at det var plantar fasciitt som var årsaken.

Her kan du lese om hvordan hun raskt tok kontroll over smertene og ble tilnærmet symptomfri.

Les mer om plantar fasciitt her

Irrritert plantarfascie

På undersiden av foten har vi en seneplate som kalles plantarfascien. Den har utspring fra forkanten av hælbenet og brer seg i vifteform frem til tærne. Fascien sørger for optimal fot-biomekanikk i forbindelse med avviklingen av steget - hællanding, flat fot og fraspark. Plantar fasciitt er en tilstand hvor plantarfasciens feste til hælbenet er overbelastet og irritert.

Tilstanden er særlig vanlig hos løpere, så sånn sett var det ikke overraskende at løperen Mari Weider ble rammet. Men løping er livet. Og det ble krise da smertene under foten kom snikende.

Weider kjente de første smertene i april, og snart skulle hun løpe Holmenkollstafetten. Sommeren lå foran henne, og det var en en lang rekke løp hun skulle delta i.

- Det var løping på asfalt som var det verste, sier hun.

Weider har en venn som er fysioterapeut, og hun fikk raskt raskt hjelp til å få trykkbølgebehandling.

- Det var en veldig smertefull behandling, med det hjalp endel. Problemet var at jeg ikke klarte å gjøre det jeg skulle – nemlig å holde meg i ro. Under denne type behandling bør man ikke løpe, men det gjorde jeg.

Weider dro til Syden denne våren. Planen var at dette skulle være en tur med med mye god trening, men istedet måtte hun finne alternative treningformer. Tanken om at en myk strand kan være godt for føttene å løpe på, slo helt feil. Etter en løpetur barføtt på stranden, ble hun verre enn noen gang.

Les fra Mari Weiders blogg om livet med trening og konkurranser her