Nyhetsartikkel

Styrketrening mot depresjon

Styrketrening kan redusere symptomer på depresjon hos voksne - uavhengig av total mengde styrketrening, og uten at man behøver å ha en stor økning i styrke.

Dette ifølge en metaanalyse (samleanalyse av studier) som ble publisert i tidsskriftet JAMA Psychiatry i juni 20181.

Les også: Hva er en metaanalyse

Metaanalyse

Fra før av er det godt dokumentert at styrketrening har en rekke gunstige virkninger på den fysiske helsen. Man har visst mindre om effekten styrketrening har på den mentale helsen, skriver forfatterne i innledningen til metaanalysen.

For å finne ut mer om denne sammenhengen, samlet forfatterne derfor resultatene fra 33 randomiserte, kontrollerte studier som hadde sett på dette. Totalt var det 1877 deltagere i disse studiene.

Les også: Hva er en randomisert kontrollert studie

Reduserer symptomer på depresjon

Forfatterne fant at styrketrening var forbundet med en betydelig reduksjon i symptomer på depresjon.

De konkluderer med at styrketrening reduserer symptomer på depresjon blant voksne. Dette var uavhengig av helsetilstand, total mengde styrketrening og økning i styrke.

De skriver videre at det er behov for flere studier av god kvalitet om dette temaet. 

Les også: Depresjon

Styrketrening

Fra før av er det vist at styrketrening kan gi en rekke fysiske helsefordeler. Slik trening styrker skjelettet, musklene og leddene og bidrar derved til å forebygge arbeids- og belastningsskader og beinskjørhet. Det styrker hjerte og lunger, gir deg en bedre fordøyelse, balanse, nattesøvn, selvtillit og et bedre forhold til din egen kropp. Det kan også redusere symptomer og tegn på mange kroniske sykdommer, som slitasjegikt, ryggsmerter, fedme, hjertesykdom, depresjon og diabetes.

Les også vår artikkel om styrketrening

Kilder

Referanser

  1. Gordon BR, McDowell CP, Hallgren M et al. Association of Efficacy of Resistance Exercise Training With Depressive Symptoms Meta-analysis and Meta-regression Analysis of Randomized Clinical Trials. JAMA Psychiatry 2018; 75 (6): 566-576. jamanetwork.com