Nyhetsartikkel

Styrketrening reduserer fett rundt hjertet bedre enn kondisjonstrening

Personer med fedme som trener styrke, har bedre reduksjon av en bestemt type fett rundt hjertet, enn personer som trener kondisjon.

Temaside om Korona

Dette ifølge en studie som ble publisert i JAMA Cardiology i juli 2019.

Forskerne bak studien ønsket å undersøke om fettvev i epikard og perikard ble påvirket av både styrke- og kondisjonstrening. Epikard er det tynne cellelaget som kler overflaten av hjertet utvendig. Perikard er hjerteposen som omhyller hjertet utenfor epikard. Både i epikard og perikard kan det danne seg ansamlinger av fett rundt hjertet, noe som er viktige risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Det er økende interesse for å finne måter man kan redusere dette fettet på. 

Les også: Styrketrening - bra for hjertet

Liten studie

For å undersøke dette rekrutterte forskerne 50 voksne personer som hadde fedme og var inaktive, men som ikke hadde hjertesykdom, diabetes eller atrieflimmer. Deltagerne ble tilfeldig inndelt i tre grupper. Den ene gruppen trente kondisjon i tre måneder, den andre gruppen trente styrke i tre måneder, og den tredje gruppen fungerte som en kontrollgruppe uten trening. Alle deltagerne gikk gjennom en MR-undersøkelse ved studiens start og slutt. 32 av deltagerne fullførte opplegget.

Les også: Styrketrening

Overrasket over funnene

Begge typer trening reduserte mengden fett i epikard sammenlignet med gruppen som ikke trente. Kondisjonsgruppen reduserte denne typen fett med 32 prosent, mens styrkegruppen reduserte denne typen fett med 24 prosent. Kun styrketrening hadde en innvirkning på mengden fett i perikard, som ble redusert med 31 prosent sammenlignet med de som ikke trente.

Forskerne sier i en uttalelse til Reuters at funnene overrasker dem.

Les også: Trening av styrke og utholdenhet går ikke på bekostning av hverandre

Gir ingen forklaring

Studien gir ingen forklaring på hvorfor styrketrening har en annen effekt enn kondisjonstrening, men forfatterne diskuterer om det kan skyldes at styrketrening har større effekt på hvileforbrenningen, og at de som trente styrke derfor forbrant flere kalorier i de periodene de var inaktive, sammenlignet med de som trente utholdenhet.

Styrkeprogrammet varte i 45 minutter per økt, hadde middels belastning, og mange repetisjoner. Utøverne gjorde tre til fem sett med ti øvelser. Alle treningene ble veiledet, og det ble gjennomført tre økter i uka.

Forfatterne sier at de ikke kombinerte styrke- og kondisjonstrening, men at det kunne vært interessant å gjøre det for å se potensielle tilleggseffekter.

Les også: Styrke- og kondisjonstrening på samme dag

Behov for flere studier

Studien er liten, men den er interessant fordi den ser spesifikt på hjertefett og trening. Selv om funnene er interessante, sier de lite om langtidseffekten. Det er behov for flere og mer langvarige studier for å si noe om det.

Kilder

Referanser

  1. Højgaard Christensen R, Wedell-Neergaard AS, Lang Lehrskog L. Effect of Aerobic and Resistance Exercise on Cardiac Adipose Tissues Secondary Analyses From a Randomized Clinical Trial. JAMA Cardiology 2019; 4 (8): 778-787. jamanetwork.com
  2. Reuters: Weightlifting better at reducing heart fat than aerobic exercise www.reuters.com