Intervju

Supermosjonistene

Du trenger ikke være toppidrettsutøver for å tenke som en. Morten Rasch Eliassen og Jon Ilseng er to idrettsutøvere som kvalifiserer til begrepet supermosjonist både i tankegang, treningsmengde og resultater. Les om hvordan de gjør det og hvorfor de får framgang.

Laktattest

I fjor tok Rach Eliassen en laktattest. Dette førte han et steg videre i treninga.

En laktattest forteller hvor fort du løper på melkesyreterskel. Melkesyreterskel er den høyeste pulsen du kan ha i en bestemt aktivitet uten at du får opphopning av melkesyre og stivner. Når du trener på denne terskelen, fjerner kroppen like mye melkesyre som den produserer. Å vite hvilken terskelfart eller terskelpuls man har, kan være et nyttig hjelpemiddel under treninga.

- Jeg så at jeg hadde trent litt for hardt og at terskelen min var for lav i forhold til farten jeg har hatt på intervallene, sier han.

- Å justere treninga etter laktattesten har vært positivt. Treninga føles lettere. Ei tung intervalløkt blir enklere å gjennomføre, kapasiteten blir bedre. Jeg merker på kroppen at noe er i ferd med å skje. Men siden jeg trener mye, føler jeg meg ofte tung og stiv - det er når jeg begynner å slippe opp på treninga før en konkurranse at jeg merker at jeg er i god form, sier han.

Rasch Eliassen er optimistisk på supermosjonistens vegne:
- Det viser at systematisk trening over lang, lang tid gir effekt også for oss mosjonister. Og hvis vi tør å rekke opp handa og si at vi tenker litt som en toppidrettsutøver, får vi resultater.

Morten Rasch Eliassen.jpg
Morten Rasch Eliassen trener 8-9 økter i uka. Han er prosjektleder i Trondheim Maraton og opplever at interessen for løping og mosjonsløp øker stadig.
Forrige side Neste side