Intervju

Supermosjonistene

Du trenger ikke være toppidrettsutøver for å tenke som en. Morten Rasch Eliassen og Jon Ilseng er to idrettsutøvere som kvalifiserer til begrepet supermosjonist både i tankegang, treningsmengde og resultater. Les om hvordan de gjør det og hvorfor de får framgang.

En av lendets beste

Jon Ilseng fra Oslo og Bøler IL Friidrett er 49 år og blant landets beste langdistanseløpere i sin årsklasse. I fjor løp han halvmaraton på 1.13.43 og 10 kilometer på 33.40.

- Jeg bruker én time til halvannen time om dagen på å trene. Det er ikke mye om man tenker at man har 24 timer til rådighet. Men det kvalifiserer jo til å være en supermosjonist, sier Ilseng.

Han perset på alle distanser i fjor. Det er også målet i år.

- Jeg planlegger treningsuka på søndag for å finne ut når jeg skal legge inn mine to intervalløkter. Jeg kjører lange intervaller og er nøye på at de ikke går over terskelpuls, forteller han.
Dette gjelder begge intervalløktene.

- Tanken min er at jeg kjører så mye terskeltrening jeg kan. Jeg er ikke så nøye på om intervallene er lange eller korte, men jeg er nøye med at jeg får en god porsjon med terskeltrening to ganger i uka, da kommer jeg til å bli rimelig god.

Han trener stort sett for halvmaraton, det er en anvendelig distanse: da har han også trent for ti- og femkilometer.

Intervallene til Ilseng varierer: De siste årene er noen av øktene gått mot lange intervaller: tre ganger fem kilometer, for eksempel.

Men intervaller på 400 meter er også god trening, mener Ilseng. Da kan han holde en langt høyere fart, enn ved de lange intervallene.

Ilseng presiserer at han ikke forholder seg til terskelfart som begrep, men terskelpuls.

- Jeg er opptatt av å løpe på puls, da vil tempoet gi seg selv. Da vet jeg hvor jeg bør ligge på treningene, sier Ilseng, som er mannen bak bloggen Overterskel.

Les Ilsengs blogg her

Forrige side Neste side