Nyhetsartikkel

Trening kan gi finere hud

Går det an å trene seg til yngre hud? Ny forskning viser at trening kan utsette hudens aldring, men også gi eldre hud et yngre utseende.

Funnene er nylig presentert på en vitenskapelig kongress i USA i regi av American Medical Society of Sports Medicine. De viser altså at trening ikke bare holder huden yngre - den kan også ha en reversibel effekt og gi eldre mennesker som begynner å trene sent i livet, yngre hud.

Huden er sammensatt av mange lag. Det ytre laget kalles epidermis, og laget under epidermis kalles dermis. Hud er avhengig av god væsketilførsel og et fiber kalt elastin til å opprettholde sin smidighet. Naturlig aldring, hormonforandringer og eksponering for ultrafiolette stråler kan medføre inntørking av huden. Inntørking reduserer mengden elastin i dermis og fører til at huden taper fleksibilitet. Resultatet er uønskede rynker og slapp hud.

Etter hvert som man blir eldre, vil overhuden altså bli grovere, tørrere og mer rynkete enn tidligere. Samtidig bli underhuden tynnere og mindre elastisk.

Den aktuelle studien er utført ved McMaster University i Ontario, og utgangspunktet var et tidligere forsøk på mus. Dette forsøket viste at om mus ikke fikk bevege seg, kom alderstegnene fortere. Med dette som bakteppe, rekrutterte forskerne 29 menn og kvinner i alderen 20 til 84 år.

Les også: Råd for å få sunn hud

- Bemerkelsesverdige resultater

Deltagernes treningsvaner var ulike: noen trente minst en time tre ganger i uken, mens andre trente mindre enn en time i uken.

Det ble tatt hudprøver av deltagerne på områder som ikke var blitt eksponert for sol, og ikke uventet hadde de eldre deltagerne et generelt tykkere ytre lag av huden og betydelig tynnere indre lag.

Men ved hjelp av mikroskop, viste det seg at de fysisk aktive forsøkspersonene over 40 år hadde markant yngre hud enn jevnaldrende som ikke trente: De hadde et markert tynnere og sunnere epidermis og et tykkere dermis.

I en slik undersøkelse er det muligheter for store feilmarginer, siden både gener, kosthold og livsstil kan påvirke resultatene. Det var med andre ord umulig å vite om trening i seg selv hadde påvirket folks hud eller om det var knyttet til heldig genetikk og et sunt liv.

Dermed blir det kanskje mer interessant hva hudprøver fra gruppen på over 65 år som ikke var aktive, viste:

De ikke-aktive deltagerne gjennomgikk et treningsprogram etter den første hudtesten (sykling eller jogging i 30 minutter to ganger i uken i tre måneder). Treningen ble utført på et moderat anstrengende tempo, tilsvarende minst 65 prosent av makspuls. Etter endt treningsperiode, ble det tatt en ny prøve. Denne viste at huden endret seg i løpet av de tre månedene og fikk et langt yngre preg.

- Jeg har ikke noe ønske om å "hype" disse resultatene, men dette er bemerkelsesverdige funn. Under mikroskopet så vi at huden til deltagerne så yngre ut etter at de hadde begynt å trene, sier en av forfatterne bak studien, Mark Tarnopolsky, til New York Times.

Les også: Sunt kosthold forsinker hudens aldring

Skyldes proteiner

Musklene frisetter mange forskjellige proteiner (myokiner) under aktivitet.

I en separat del av studien forsøkte forskerne å finne ut hvorfor trening forynger huden ved å kontrollere forandringer i nivået av myokiner.

Forskerne forklarer resultatene med at når musklene arbeider, blir det produsert myokiner som senere forlater muskelcellene og kan begynne å påvirke andre deler av kroppen.

I dette tilfelle fant forskerne en stor økning av et myokin kalt IL - 15 i huden fra prøver av deltagerne tre måneder etter at de hadde startet å trene. Hudprøvene deres inneholdt nesten 50 prosent mer IL - 15 etter at de hadde trent, enn ved starten av studien.

Og desverre: Forskerne tror det er flere ulike typer myokiner og stoffer som er involvert i hudens endringer etter trening, og at det derfor vil være umulig å gjenskape dette i pilleform.

Les også: Mat som holder huden ung

Kilder

Referanser

  1. http://well.blogs.nytimes.com/2014/04/16/younger-skin-through-exercise/?_php=true&_type=blogs&_php=true&_type=blogs&_php=true&_type=blogs&smid=tw-share&_r=2&
  2. www.politiken.dk