Nyhetsartikkel

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.

Foto: Jørgen Kvam
Foto: Jørgen Kvam

Hopp til innhold

De fleste av oss vil oppleve minst en episode med akutte ryggsmerter, og ca. 15 prosent av alle langtidssykemeldinger skyldes lave ryggsmerter. Årsakene til smertene kan være mange, fra overbelastning/overstrekking, forkalkninger, ensidig belastning, skiveskader, forskyvninger i de små leddene mellom ryggvirvlene og psykiske forhold. Regelmessig trening er vist å kunne forebygge nye episoder. Men hva slags trening kan hjelpe mot hvilke smerter? Og kan man trene når man har vondt, eller skal man vente til det blir bedre? Kanskje finnes det treningsformer du absolutt ikke bør begi deg ut på med lave ryggsmerter? Dette er bare noen av spørsmålene vi har stilt til fysioteraput Kay Arne Skagseth ved 3T Helse i Trondheim.

Trening mot smerter

- Ved hvilke typer ryggplager kan trening hjelpe mot smertene?

- Nesten alle. Det er kun ved et fåtall diagnoser eller plager det er feil å trene. Før har vi sagt at man bør være forsiktig ved noen diagnoser, men når det blir etterprøvd i studier, viser det seg at det ikke stemmer, sier Skagseth.

- Kan trening forebygge eller hjelpe ved prolaps i ryggen?

- Trening hjelper ved prolaps. Når skaden nettopp har oppstått, kan det være fornuftig å ta det litt med ro, men trening og bare det å være i bevegelse er positivt. Det er mange meninger om hva som hjelper best ved prolaps. Det ser ut som om det meste hjelper, men at det kan være fornuftig å unngå de bevegelsene som trigger smertene til å begynne med, sier Skagseth.

Les også vår pasientinformasjon om lave ryggsmerter