Nyhetsartikkel

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Trening med smerter

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

- Hjelper det å trene mens smertene er der, eller bør man vente til de eventuelt avtar?

- Dersom du er kronisk smertepasient med ryggplager, kan du egentlig aldri trene hvis du ikke skal trene med smerter. Det går an å ta noen dager fri fra treningen, men dersom to dager blir til to uker, som blir til to måneder og så to år - er du inne i en ond spiral. Man må på en måte unngå å unngå. Når en pasient tviler på at trening vil hjelpe mot ryggsmertene, kan det være nyttig med en påminnelse om at treningen i verste fall vil gi andre helseeffekter: Det er bra for blodtrykket, bra for hjertet, du blir sterkere og du blir mer utholdende. Det kan også ha mye å si for hvordan du har det mentalt og sosialt, sier Skagseth.

- Hvilke reaksjoner får du fra pasienter som kommer med ryggsmerter, når du gir dem beskjed om å trene - for eksempel markløft?

- Jeg får veldig blandede reaksjoner. Dersom de stoler på meg som fagperson, går det greit. Noen protesterer, og da inngår vi som regel et kompromiss, eller jeg må si til dem at jeg ikke kan hjelpe dem dersom de ikke vil forsøke å trene. I og med at jeg holder til på et treningssenter så tar nok de fleste av de som kommer hit, det for gitt at de skal trene i en eller annen form, sier Skagseth.

Forrige side Neste side