Nyhetsartikkel

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Ingen øvelse skiller seg ut

trening og slanking

- Hvilke øvelser er det man bør gjøre for å forebygge og behandle ryggvondt?

- Det som er artig og som har blitt vist i studier, er at det ikke ser ut som om én øvelse er mye bedre enn en annen. Det som blir gjort, er det som hjelper. Pilates og trening av kjernemuskulatur med øvelser som planken og lignende er populære ved ryggsmerter, men det ser ikke ut til å være mer nyttig enn å sykle på ergometersykkel når man ser resultater på lang sikt i strengt designede studier. Jeg har hatt pasienter som har løst ryggsmerter med markløft, og pasienter som har løst det ved buldring. Noen forventer å få klassiske fysioterapiøvelser. Det hjelper på kort sikt, men på lang sikt er det ingen forskjell i strengt kontrollerte studier. Forskning viser også at det terapeuten foretrekker, gir bedre resultat. Det handler nok om behandlerens entusiasme for nettopp de øvelsene han eller hun har valgt. Selv bruker jeg mye tid i starten på å forklare hva smerte er, og hvordan frykt og stress kan vedlikeholde smerte. En slik ond sirkel kan brytes, sier Skagseth.

Forrige side Neste side