Nyhetsartikkel

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.

Føler seg mistrodd

- Hva er smerte?

- Smerte er først og fremst definert som "ubehagelig sensorisk og emosjonell opplevelse som følge av faktisk eller potensiell vevsødeleggelse eller opplevd som dette. Smerten er alltid subjektiv" (IASP:International Assoiation for the study of pain). Mentale forhold spiller en viktig rolle ved opplevd smerte. Noen pasienter føler seg mistrodd når de får høre at psykiske element spiller inn på smerten, men det handler om biologi. Så vidt jeg vet er "psykisk smerte" fjernet som en egen tilstand, men disse kan opptre samtidig og påvirke hverandre. Hva vi tenker om en ting påvirker hjernens oppfatning av en situasjon eller hendelse, og dermde også smertetilstand. Det første noen pasienter tenker når de får høre at smerten sitter i hodet, er at vi tror smertene er innbilning. Da sier jeg at det ikke sitter i hodet, men i hjernen - i nervesystemet. "Alarmsignaler" blir sendt via nervesystemet på grunn av noe som potensielt er skadelig, og her spiller tidligere erfaringer, personlighet, gener, kosthold, hvordan du har det, og en rekke andre faktorer inn. Et godt eksempel på dette er fantomsmerter - da har du vondt på et sted som ikke finnes. Nervesystemet har et inntrykk av at det finnes, og da kan sluttresultatet bli smerter. Det er et alarmsignal om at det er fare på ferde. Bare vi sitter i samme stilling lenge, kan vi potensielt kjenne smerte - vi flytter litt på oss, skifter stilling. Dette er små signaler, men viktige for å unngå for eksempel sittesår, sier Skagseth.

Les også: Mindfulness og kognitiv terapi mot ryggsmerter

Forrige side Neste side