Nyhetsartikkel

Trening mot lave ryggsmerter

De fleste kan trene seg bedre fra lave ryggsmerter. Fysioterapeut Kay Arne Skagseth anbefaler alt fra vals til markløft. Det viktigste er at du gjennomfører.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Mestring og positive erfaringer

gruppetrening

Har kondisjonstrening og styrketrening ulik effekt på ryggsmertene?

- Ja takk, begge deler. Med styrketrening blir du sterkere og kroppen tåler mer. Da håper vi at det skal ta lenger tid før kroppen sier ifra eller at du klarer mer med samme smerte. Men kondisjonstrening frigjør endorfiner som har en positiv innvirkning på smerte, dermed finnes det ingen tommelfingerregel. Liker du best å trene med vekter, så gjør du det. Vil du heller trene mot et triatlon, gjør du det. Når både kondisjons- og styrketrening er så positivt for kroppen - hvorfor ikke gjøre begge deler? Selv bruker jeg mye markløft til ryggpasienter. Mange av dem ser stort på meg når jeg sier at de skal ta markløft. Når de klarer det, gir det stor mestringsfølelse å klare det for første gang og ikke ha vondt. Mestring, gode opplevelser og positive erfaringer er også viktige deler av behandlingen, sier Skagseth.

Les også: http://www.retrainpain.org/norwegian-index

Hvor ofte bør du trene for at det skal hjelpe mot smertene?

- Alle nordmenn pusser tennene to ganger om dagen selv om det ikke er spesielt morsomt. Da bør vi også klare å trene to ganger i uken. Du kommer langt dersom du følger de generelle anbefalingene fra helsemyndighetene om å trene 30 minutter om dagen. Om du går en tur, trener på badegulvet eller trener på treningssenter er ikke så viktig. Det viktigste er at noe blir gjort. Mange synes at det er vanskelig å motivere seg for øvelsene eller treningen, disse kan ha større nytte av å søke hjelp hos fagpersonell, eller et treningssenter eller idrettslag/organisasjon. Det finnes også øvelser du kan gjøre mens du pusser tenner, sier Skagseth.

Forrige side Neste side