Nyhetsartikkel

Treningstrender for 2016

American College of Sports Medicine har publisert sin årlige liste over det treningseksperter tror blir de mest populære treningsformene i året som kommer. Her gjengir vi listen for 2016:

Illustrasjonsbilde: Colourbox

For tiende år på rad har American College of Sports Medicine (ACSM) publisert en liste over det eksperter innenfor ulike områder innen trening tror blir de 20 største treningstrendene i 2016.

Forfatterne bak listene sender ut elektroniske spørreskjema til tusenvis av fagpersoner fra mange ulike land i verden. Spørreskjemaet inkluderte 40 mulige trender som ble identifisert av redaksjonen i tidsskriftet Health & Fitness Journal1.

Bærbar teknologi

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox
  1. Bærbar teknologi - utstyr som skrittellere, smartklokker, pulsmålere og GPS. Enkelte forretningsanalytikere har forutsagt at Apple Watch kommer til å selge mer enn 485 millioner enheter innen 2018, og at markedet for bærbar teknologi vil nærme seg 6 milliarder dollar i løpet av 2016.
  2. Trening med kroppsvekt. Denne treningsformen kom for første gang inn på listene i 2013. Det betyr ikke at det å trene med kroppsvekt er noe nytt - slik trening har eksistert i århundrer. Men først i 2013 ble det sett på som en trend - populært i alle slags treningsstudio.
  3. Høyintensitets intervalltrening. Intervalltrening er trening der du varierer mellom høy og lav treningsintensitet. Det vil si at du varierer tempoet på for eksempel en løpeøkt, altså at du veksler mellom å løpe fort og jogge rolig eller gå. En slik treningsøkt varer vanligvis i mindre enn 30 minutter.
  4. Styrketrening. Styrketrening holder seg populært i alle deler av helse- og treningsindustrien og har en stor og variert tilhengerskare.
  5. Utdannede, sertifiserte og erfarne treningseksperter. Utdanningsprogram innenfor treningslære på ulike høyskoler fortsetter med en eksponentiell vekst.
  6. Personlig trening. Ettersom det finnes stadig flere utdannede og sertifiserte personlige trenere, øker også tilgangen på personlige trenere i alle sektorer av helse- og fitnessindustrien.
  7. Funksjonell trening. Funksjonell trening blir definert som en metode som bruker styrketrening til å forbedre balanse, koordinasjon, kraft, styrke og utholdenhet til å forsterke evnen til å utføre ulike aktiviteter i hverdagen.
  8. Treningsprogram for eldre. Profesjonelle innen helse og treningsbransjen bør dra nytte av dette hurtig økende markedet ved å tilby passende og trygge treningsprogram til den eldre delen av befolkningen.
  9. Trening og vekttap. Kombinasjonen av trening og diett er viktig for å vedlikeholde vektreduksjon, og det kan bedre utfallet av en diettplan der målet er å gå ned i vekt.
  10. Yoga kommer i mange ulike former, inkludert Power Yoga, Yogalates og Bikram Yoga. Det finnes store mengder intruksjonsvideoer og bøker, og det er et økende antall sertifiseringer for de mange yogaformene. Les også: Yoga mot hjertesykdom
  11. Personlig trening i grupper. Den personlige treneren gir fortsatt den oppfølgingen du forventer å få når du har private timer, men gir i denne formen oppfølging i grupper på to til fire personer.
  12. Helsefremmende tiltak på arbeidsplassen. Program som er utformet for å forbedre helse og velvære hos arbeidstakere. Det finnes en rekke ulike program og tjenester som tilpasses etter de sterkeste behovene på en arbeidsplass. Les også: Kan spare mye på å investere i ansattes helse
  13. Velværecoaching knytter sammen vitenskap om atferdsendringer til helsefremmende atferd, sykdomsforebygging og rehabiliteringsprogram. Coachen fokuserer på klientens verdier, behov, syn og mål.
  14. Utendørsaktiviteter. Dette inkluderer ofte fotturer, fjellklatring, teltturer, kano- og kajakkpadling, leker eller andre utendørs idretter. Les også: Fjellvandring - noe for deg?
  15. Idrettsspesifikk trening. Som navnet tilsier innebærer dette å trene mye på en bestemt idrett. Les også: Høyere skaderisiko for barn som satser på èn idrett
  16. Massasjeruller. Utstyr som er utformet for å massere, lette muskelkramper, muskelsmerter og muskelspenninger, og øke blodsirkulasjonen. Det er utformet spesifikke ruller for ulike muskelgrupper.
  17. Treningsapper på smarttelefoner. Noen av disse appene kan spore fremgang over tid og gi deg tilbakemeldinger i sanntid (mens du trener).
  18. Sirkeltrening. Er en gruppe på seks til ti øvelser som blir fullført etter hverandre i en bestemt rekkefølge. Hver øvelse blir utført med et bestemt antall repitisjoner, deretter tar man en kort pause før man fortsetter med neste øvelse. Les også: Sju minutter med god treningseffekt
  19. Trening av kjernemuskulatur. Fokuserer på øvelser som styrker de stabiliserende musklene i mage, thorax og rygg. Dette involverer typisk øvelser for mage, hofter og korsrygg. Les også: Pilates
  20. Resultatmålinger. Denne trenden er tiltak for å definere og spore målbare resultater for å påvise om et bestemt program faktisk har effekt.

Se også NHI.nos treningssider for mer informasjon og inspirasjon om ulike treningstyper.

Kilder

Referanser

  1. Thompson WR. WORLDWIDE SURVEY OF FITNESS TRENDS FOR 2016: 10th Anniversary Edition. ASCM`s Health & Fitness Journal 2015; 19 (6): 9-18. journals.lww.com